Var alltid ärlig mot dig själv och andra

Direktlänk till inlägg 25 augusti 2012

60 nya JAS Gripen? Nej tack

Av Pink Ozzy - 25 augusti 2012 10:16

Nu funderar regeringen om köp av upp till 60 nya JAS Gripenplan. Men varför ska vi ha så många plan i vårt försvar? Jo, för att regeringen tror att det minskar arbetslösheten. Så man bygger och köper något som man egentligen inte har nytta av bara för att visa upp bra sysselsättningssiffror och för att då och då skicka några plan till Libyen eller andra oroshärdar. För inom Sveriges gränser behövs inga supermoderna plan.

Det är bara nys. OM det händer någon typ av krigshandling så blir det i s f en terroristhandling. Och den bekämpar man inte genom att vi har 60 supernya JAS-plan.

JAS betyder ju Jakt, Attack, Spaning. Jaha, då undrar jag vem de ska jaga och attackera? Spana längs kusterna kan de väl göra, men för det krävs ju inga snabba plan. Det kan man göra med enklare plan och högeffektiv radar.

Vi har ju ingen farlig röd ryss längre som kommer med ubåtar och flyg. Spioner finns det säkert, men de hittar man inte heller med miljardplanen.

Så det hela är BARA för sysselsättningen. Men tro nu inte att så många ungdomar får dessa jobb. Att bygga ett JASplan kräver mycket kunskap och hög kompetens inom branschen. Jag har själv jobbat med JAS-detaljer och vet vad det handlar om.

Men nu har vi en regering som ska gå till val nästa år och vill behålla makten till varje pris. Ja då öppnar de plånboken på vid gavel och låter alla ta del av kronorna. Sen är det tvärstopp i tre år efter valet igen.

 
 
leif.mohlin@me.com

leif.mohlin@me.com

28 augusti 2012 07:22

I och för sig är det väl inget som tyder på annat än att Ryssland faktiskt rustar. Än så länge mot inre fiender. Men att säkert säga annat om 20 år är ju omöjligt idag.

Tycker själv detta är superkonstigt beslut, som känns helt tvingat av att Schweiz skall köpa JAS och därmed se till att vi har flygindustri i framtiden. Men är det högteknologi som är viktig (och det är den) så skulle jag gärna ser satsningar inom miljö/klimat. Vilket säkert i sig är säkerhetspolitiskt minst lika "nyttigt" som ett JAS.

http://leifmohlin.se

Pink Ozzy

28 augusti 2012 13:04

Bara för att Ryssland väljer att rusta i s f att ge folk det dom behöver behöver ju inte vi göra det. Och vad säger att fienden kommer just från öst. Senast det begav sig kom han ju söder ifrån.
Håller också helt med dig att det vore bättre att lägga pengarna på miljön. Har vi ingen miljö så dör vi ju ändå. Då behövs inga JAS-plan.

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Pink Ozzy - Torsdag 28 mars 14:37

Dogge Doggelito hande tydligen sex när han var ca 7-8 och tjejen 15 år. Det berättade han i nåt forum och direkt kommer PK-maffian. Lasse Holm har t ex brutit med Dogge så han får inte vara med i Dobido i sommar. Då ska jag vara jävlig tillbaka och i...

Av Pink Ozzy - Torsdag 28 mars 09:49

Köper du påskmat eller lever du som vanligt? Själv har vi det nästan som vanligt. Långfredagen äter vi bara Jansson och ägg. Lördag är vi bjudna på påskmat/födelsedag. Söndag och måndag tar vi lite påskmat, men inga mängder. Det var roligare ned ...

Av Pink Ozzy - Torsdag 28 mars 09:31

Såg på Rapport igår hur många kvinnor som dödas av sina män. Jag blir så förbannad och samtidigt sorgsen. Ofta är kvinnorna dessutom gravida. Jag fattar inte hur dessa män tänker, om de ens tänker.  Jag tycker nog att straffen bör göras om. Samtidi...

Av Pink Ozzy - Torsdag 28 mars 08:58


Eftersom många inte kommer att ha tid med mobil, platta eller dator önskar jag er redan en GLAD PÅSK!          ...

Av Pink Ozzy - Torsdag 28 mars 08:53

Det är av någon anledning skillnad mellan Facebook och bloggen. Hag går väldigt sällan kommentarer på bloggen men dagligen på Facebook. OK, det är lite skillnad i innehållet. Det blir lätt lite roliga bilder på Facebook medan det på bloggen oftast är...

Presentation


Den här bloggen består av en salig blandning av humor och allvar.
GLÖM INTE ATT SKRIV I MIN GÄSTBOK, TACK!
Dina kommentarer kan också bidra till nya uppslag.

Omröstning

Gillar du vintern?
 Nej, jag hatar skiten
 Ja, jag älskar vinter och snö
 Ja, om det finns lite snö
 Ja, om det finns mycket snö
 Jag åker till värmen över vintern
 Jag är glad att vi har 4 årstider

Fråga mig

6 besvarade frågor

Min gästbok

Senaste inläggen

Arkiv

Senaste kommentarerna

Tidigare år

Länkar

Kalender

Ti On To Fr
    1 2 3 4 5
6 7 8
9
10 11 12
13 14 15 16 17 18 19
20
21
22
23
24 25 26
27
28
29 30
31
<<< Augusti 2012 >>>

Sök i bloggen

Kategorier


Skapa flashcards