Var alltid ärlig mot dig själv och andra

Alla inlägg den 27 november 2012

Av Pink Ozzy - 27 november 2012 09:59

Nu i dagarna betalas det ut ca 5,7 miljarnder till Bönderna i Eu-stöd. Mest får bönderna i Skåne. En storbonde får över 6 miljoner.

Varför denna idioti? Vore ju betydligt bättre om man kunde hantera detta internt inom Sverige och inte blandade in apparaten EU. Vi betalar in stora summor till EU. En stor del av dessa summor fastnar inom EU´s maktapparat eller går till fattigare medlemmar. Något går sedan till de svenska bönderna. Frågan är om det är det mest effektiva sättet att hålla nere matpriserna. Jag tror inte det.

Att dela ut pengar på detta viset är ju bara ett sätt för ett antal byråkrater att sko sig. Dessa byråkrater som sitter i Bryssel och säger sig vilja göra rättvisa fördelningar. Så fan heller. Denna rättvisa hamnar till stor del i deras egna fickor.

Har du ställt dig frågan vems pengar de fördelar? Jo, dina och mina. Det är våra surt förvärvade skattepengar som de delar ut till bönder, men även till sig själva.

Skippa maktcentret EU så får vi säkert ett bättre Sverige.

Av Pink Ozzy - 27 november 2012 09:28

På 60-talet skilde sig min mamma från pappa. Jag var 6 år. Kommer inte ihåg så mycket av just det. Lite här och där bara. Avståndet, pappans oförmåga att betala och  mammans ovilja att betala en resa till honom resulterade i att jag inte såg honom någon mer gång efter första halvan av 60-talet. Han dog i början av 70-talet. Det sas att det var gulsot. Jag tror dock att drickandet ökade i takt med att han inte fick se sina barn.

Nu kanske du undrar vart jag vill komma.

Jo, jag träffade min fru i 1970. Hon hade så fantastiska föräldrar. Speciellt pappan, min blivande svärfar. Han var betydligt mer förstående än min s k "plastpappa" som kom in i livet någon gång 62-63, lite till och från.

Så ju längre vi höll ihop ju starkare blev mina band till svärfar. Han blev mer som en "plastpappa" än min "plastpappa" nånsin blev.

När sedan svärfar dog 2008 började ett och annat gå upp för mig. T ex att livet är djävligt kort och skört och att man ska ta vara på varje stund. Att resa i jobbet och vara borta ofta var ingen höjdare egentligen. Det var bara de som INTE reste som ansåg att vi hade ett lyxliv som fick resa. Djävla lyxliv att se en massa flygplatser. Det var bara när man hade riktig tur som man fick se lite av någon stad här eller där. Men i regel åkte man tidigt hemmifrån och kom hem framåt 22-24. Min värsta resa varade i 33 timmar från dörren hemma till dörren på hotellet.

Detta och 2 nya idioter till chefer gjorde att jag funderade en kort stund och sedan sa upp mig.

Jag tänkte efter och frågade mig själv om det var värt att ha hög lön men ofta vara borta och att allt som oftast ha jobbet "med sig hem", d v s tänka på det? Självfallet inte.

Så jag gjorde en bra överenskommelse med företaget och slutade på dan. Numera jobbar jag i det förhatliga FAS3 med barn i en etta och trivs utmärkt. Känner att jag återigen lever ett liv värt att leva och inte ett liv bara för att skaffa mer pengar.

Tänk efter du också. Har du det jobb du vill ha? Är det värt med villa i "de fina kvarteren". Måste du ha en Volvo eller går det lika bra med en mindre bil?

Ta dig en funderare och hör gärna av dig.  

Presentation


Den här bloggen består av en salig blandning av humor och allvar.
GLÖM INTE ATT SKRIV I MIN GÄSTBOK, TACK!
Dina kommentarer kan också bidra till nya uppslag.

Omröstning

Gillar du vintern?
 Nej, jag hatar skiten
 Ja, jag älskar vinter och snö
 Ja, om det finns lite snö
 Ja, om det finns mycket snö
 Jag åker till värmen över vintern
 Jag är glad att vi har 4 årstider

Fråga mig

6 besvarade frågor

Min gästbok

Senaste inläggen

Arkiv

Senaste kommentarerna

Tidigare år

Länkar

Kalender

Ti On To Fr
     
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10 11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27 28
29
30
<<< November 2012 >>>

Sök i bloggen

Kategorier


Skapa flashcards