Var alltid ärlig mot dig själv och andra

Direktlänk till inlägg 6 april 2014

Skola skola skola

Av Pink Ozzy - 6 april 2014 10:24

Jag blir mer och mer förbannad över den politik som förs och den politik man nu utlovar inför valet vad det gäller skolan.

Först kommer det ett antal PISA-rapporter som dissar Sveriges skolor och idag läser jag att ENDAST Chile, av alla länder, har denna privata vinstmaskin som heter privatskolor. I de flesta andra länder, inkl USA, som har friskolor får de inte ta ut vinst. Något som jag alltid sagt och varit motståndare till.

Det säger sig själv att de "fina" privata skolorna som bara tar in "felfria och duktiga" elever kan ha större klasser och färre lärare. Eller som de gör på vissa platser: De säger att det är 15-20 elever i varje klass, men sen har de en lärare som springer emellan. Självklart man kan göra vinster då.

Självklart man kan göra vinster när man överlåter alla barn med bokstavskombinationer, eller som har föräldrar med en mindre plånbok till den kommunala skolan.

I de kommunala skolorna kan 1-3 elever i en klass ofta kräva mer arbete än 20 arbetsamma och lugna elever.

Det finns troligen inga barn i den privata skolan som kräver Securitasvakter, som slår sönder tallrikar i matsalen, skriker rätt ut i klassen, klarar sig inte utan ADHD-medicin ( vilket egentligen är amfetamin ), behöver assistenter sittandes bredvid sig hela dagarna, måste lämnas och hämtas vid den kommunala busshållplatsen eftersom eleven kanske inte klarar den korta biten till skolan utan att bråka med allt och alla.

Det är SÅ den kommunala världen ser ut. För dessa barn utgår det ibland ett visst extrabidrag. Något som i regel inte täcker kostnaderna.

Så alla ni ministrar och riksdagsledamöter. Stoppa upp era 3000:- ni vill ge extra till lärarna, eller de 50.000:- om de går lärarhögskolan och klarar examen, eller vad ni nu lovar, lååååååångt upp i röven.

Ni har inte fattat ett skit av vad det handlar om att vara i en kommunal skola på daglig basis. Det är ret ut sagt skrämmande när man ser er på TV, hör er på radio eller läser om er i tidningen eller andra medier. Ni har precis NOLL KOLL !!!!

Att åka runt på studiebesök på skolor och låtsas att ni därmed vet hur en skola fungerar är bara larv.

NI VET INGENTING OM SKOLAN !!!!

Se istället till att få dit intresserade, arbetslösa personer som är mellan 58 och 60 och låt de sedan arbeta som extra resurser på skolor. DET skulle ge en mycket snabb förändring av skolsystem.

Det är inte fler lärare som behövs. Nej, det är mindre av all denna idiotiska administration de måste arbeta med idag. Dessutom ska de idag ganska ofta ersätta föräldrarna som inte sköter om sina barn. Dessutom ska de vara den lyssnande läraren för alla de barn som bor olika veckor hos olika föräldrar och därigenom får en enorm stress inombords, vilket de får utlopp för i skolan.

Några 1000:-lappar till lärarna hit eller dit gör inte den kommunala skolan bättre. Det är resurser och mindre administration som behövs.

Men sånt fattar ni ju inte. Ni är ju bara politiker.

Tänkte sluta där, men kom osökt att tänka på vår eminenta skolminister Björklund. Men hallå! Kolla upp vad han har sagt de senaste 10 åren i olika medier och ni kommer att se att han i början vill, sedan genomför, därefter har genomfört för att eftervart PISA-rapporterna visar annat ändrar sig och skyller på tidigare sosseregeringar. Det är bara för sorgligt att han får vara kvar. En skolminister som nog är den skolminister som är den mest hatade av alla genom tiderna. Jag fattar inte det.

 
 
Gubbfan

Gubbfan

7 april 2014 23:45

Kan som vanligt inte annat än att hålla med.

http://Gubbfan.bloggplatsen.se

 
Gammelsmurfen

Gammelsmurfen

8 april 2014 07:28

Skulle kanske visa ditt inlägg för min son som till sommaren blir färdig lärare.Håller han med eller mot...

Dock är det ju så att det FINNS friskolor som satsar även på sk bokstavsbarn. Min son har varit personlig assistent åt en sådan på en kristen friskola.

MIN åsikt är att det knappast kan bli bra lärare om inträdeskraven är 0.05 på högskoleprovet. Som det är idag åtminstone på vissa linjer.
Så låga inträdeskrav är det eftersom läraryrket inte lockar. Varför lockar då inte läraryrket. EN bidragande orsak är troligen lönen. Bättre lön får bättre utbildade att söka och vips ökar inträdeskraven.
Om det är så illa som en kvinna sa på radio att vissa lärare vid sina ansökningar inte ens kan stava, blir man mörkrädd!

I en kommunal skola var det MINST 30 elever i varje klass. Hur löste man det: Jo TVÅ lärare i varje klass

http://gammelsmurfen.bloggagratis.se

Pink Ozzy

8 april 2014 13:46

Tyvärr är poängen så låga, men ska höjas till 0, 5 har jag läst. Klart inte lönen lockar om man dessutom både har elever och speciellt föräldrar emot sig. Att ha 2 lärare brjöver inte vara en nödvändighet. Men en lärare och en kunnig och engagerad person är en bra lösning.

 
Gubbfan

Gubbfan

8 april 2014 18:10

Vad man i den skolan som Gammelsmurfen nämnde inte hade tänkt på, var dessutom att mängden barn i samma rum påverkar inlärningssituationen märkbart.
Men nu är det ju så att det är billigare med att stuva in "ungarna" i ett rum med flera vuxna.
Tyvärr inte helt rätt tänkt, även om det är nödvändigt med flera vuxna som kan se när det börjar bli oroligt t ex.

Ett praktexempel på hur politikerna "tänker" är situationen vid vår kommuns gymnasium. Gymnasiet är byggt för 1000 elever. Just nu går det 400 elever där beroende på att många elever hellre vill studera i stora Västerås eller ännu större Uppsala med sin känsla av storstad samt att det är väldiga svängningar i åldersfördelningen.
Då vill politikerna bygga nytt eller bygga om några andra av kommunen ägda och uthyrda lokaler så att man får in precis 400 ungdomar. Att lärarna är lyckliga över att man äntligen har plats för sin verksamhet i nuvarande skolbyggnad och att det kommer att bli fler tonåringar som skall börja i gymnasiet om några år har inte med saken att göra.

Man undrar vad är det för politiker som har valts

http://Gubbfan.bloggplatsen.se

 
Gammelsmurfen

Gammelsmurfen

9 april 2014 19:21

Fast Gubbfan: De barn som blev intervjuade ansåg det fungerade bra. Det finns två lärare att fråga, mindre väntetid och de hade kanske olika kunskaper. 1 lärare på 20 elever eller 2 lärare på 30....

http://gammelsmurfen.bloggagratis.se

Pink Ozzy

12 april 2014 12:49

Nja, jag tycker nog att 2 vuxna, varav en är lärare och en är engagerad räcker. Är man 2 kan man alltid komplettera och hjälpa varann.

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Pink Ozzy - Onsdag 24 april 09:47

Ibland vill man bara gråta så det sprutar ur ögonen. Hade just stigit upp och lyssnade på 8-nyheterna på radio. De meddelade att 2 barn hade mördats och att en man och en kvinna var inblandad. Senare framkom det att mannen också var svårt skadad.  De...

Av Pink Ozzy - Tisdag 23 april 19:37

En stor andel kommuner vägrar ge tillstånd till vindkraft. Det kan i o f s vara OK. Men det ska kosta. Att säga att vi häruppe behöver inte elen, vi har redan vattenkraft. Det är ett rätt barnsligt och lågt sätt att försöker stoppa vindkraftverk. S...

Av Pink Ozzy - Tisdag 23 april 09:48

Egentligen är det skrämmande hur folk kan utsätta sig för livsfarlig dopning i s f att hjälpa till att få stopp på eländet. Jag tänker just nu på 2 fall. Det ena är någon form av OS för dopade, även om de då inte får använda sig av orden Olympiska sp...

Av Pink Ozzy - Måndag 22 april 09:23

I dagens Aftonbladet läser jag om min förening Leksands IF dom jag hållit på sen 1967. När de vann SM-guld eller åkte ner. Det var alltid Leksand i mitt hjärta.  Men efter det jag läste idag får vi väl se om jag inte köper mig en Moradräkt istället...

Av Pink Ozzy - Söndag 21 april 17:01

Ett av mina barnbarn skulle på kalas. Hon fick skjuts av dom som höll i kalaset. Min dotter satt hemma och kollade hur dom åkte. Hon och barnbarnet har en app precis som resten av familjen så de alltid ser var dom befinner sig.  De såg också att fö...

Presentation


Den här bloggen består av en salig blandning av humor och allvar.
GLÖM INTE ATT SKRIV I MIN GÄSTBOK, TACK!
Dina kommentarer kan också bidra till nya uppslag.

Omröstning

Gillar du vintern?
 Nej, jag hatar skiten
 Ja, jag älskar vinter och snö
 Ja, om det finns lite snö
 Ja, om det finns mycket snö
 Jag åker till värmen över vintern
 Jag är glad att vi har 4 årstider

Fråga mig

6 besvarade frågor

Min gästbok

Senaste inläggen

Arkiv

Senaste kommentarerna

Tidigare år

Länkar

Kalender

Ti On To Fr
 
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12 13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
<<< April 2014 >>>

Sök i bloggen

Kategorier


Ovido - Quiz & Flashcards