Var alltid ärlig mot dig själv och andra

Alla inlägg den 8 november 2015

Av Pink Ozzy - 8 november 2015 09:57

Nu är vintersäsongen här. Nåja, det är första dan på 5 veckor som det regnar. Men ändå. Det är mörkt ute både morgon och eftermiddag. Det bli allt kallare och fuktigare och snart kommer väl snö och halka också. Nu har jag det så bra att det tar mig 2 minuter på cykel att komma till jobbet. Så bilen får stå kvar i garaget.

Men kan man inte omvandla all denna negativa energi till något positivt?

Jo, jag gör det. Jag njuter av en kopp kaffe, té eller choklad och en bok eller ett program på TV. Jag njuter av att under en period göra minimalt. Jag njuter av att fundera ut hur min trädgård ska se ut nästa år. Jag ser också fram emot att sätta de första frön i början a februari som ska förkultiveras.

Jag hinner helt enkelt inte med att ha tråkigt på vintern heller. Kläder för värme och fukt har jag och huset är varmt. Mat på bordet finns det och barn och barnbarn kommer och går mest hela tiden.

Det fattas mig ju inget förutom just lite värme och sol. Något som jag när som helst kan köpa mig genom att ta flyget till värmen om jag så vill.

Men så har vi ju det där med flyktingströmmen. De kommer under vintern att marschera vidare från Syrien och andra länder genom Balkanläderna vidare till de länder som liksom Sverige har lite human inställningar i frågan. Men på vägen kommer tusentals barn att frysa och gå hungriga. Magen värker och är i olag. Vattnet de får har olika bakteriekulturer och gör magen ännu sämre. Barn som egentligen inte vet varför de inte bara kan få vara ifred. Många barn kommer säkert att dö på resan. De kan inte ta en bok, en varm filt och en varm kopp choklad när det passar dom. Dessa barn som inte har någon skuld i alla dessa krig får t det de kan komma över på vägen och vad de får av vänligt sinnade människor. Dessa barn kan också råka illa ut genom att tvingas till sexuella handlingar av diverse äckliga gubbar som tar det som delbetalningar för mat eller resa. Dessa barn kommer kanske aldrig över det de varit med om.

Sa vi verkligen sitta där med en god bok och vår varma dryck och bara se allt elände på TV och tycka att det ju inte är vårt fel?  Ska vi tycka att de får skylla sig själva? Ska vi stänga våra gränser för dom?

Jag tycker inte det. Det är en inhuman barnmisshandel vi i s f bidrar till. Skulle du vilja att dina barn tvingades ge sig av i de kläder de har på sig och hoppas att de eventuellt kom fram? Skulle inte tro det. Så näär du nästa gång sitter i värmen med din bok och din dryck så sänd e tanke till de som hela sitt liv levt i skräck att dö när som helst och som nu är på väg till något som de tror är bättre.

En plats där de får vatten, mat, kläder, ta över huvudet och gå på toa utan att höra bomber falla ner i närheten.


Av Pink Ozzy - 8 november 2015 09:40

Denna vecka har varit en i det stora hela en trevlig men arbetsam arbetsvecka. Utom en händelse. En förälder kommer fram till mig och ifrågasätter den arbetsrutin vi har och som fungerar bra - när föräldrar gör det de ska...

I detta fall skedde inte så. Därför uppmanade jag eleven att se till att följa rutinen och att han meddelar hemmet att så kan ske. Nåja, han går i mellanstadiet och ska kunna detta. Vissa krav ställer jag på barn, även om jag vet att de har en benägenhet att ljuga och/eller spela oskyldig när det passar.

Hur som helst så kliver pappan ur bilen på morgonen och börjar gaffla om rutinen och hur jag SKA gör. Dessutom säger han att jag inte har någon som helst rätt att skälla på hans barn,  utan denna oinskränkta rätt tillhör endast honom. Även under skoltid.

För mig tar det bara 2 minuter att komma fram till att det inte är någon idé att försöka prata med någon som inte VILL förstå och hänvisar honom vidare till rektorn. Men den här herren ger sig inte utan frågar ett flertal gånger varför jag inte vill diskutera med honom. Men jag finner som sagt inte någon idé i detta eftersom han inte kommer att ta in NÅGONTING av det jag sagt.

Det hela rörde sig om att han som förälder skulle ta telefonen och meddela om eleven skulle följa med eller inte. Något som hansa har skett. Jag kontrollerade detta och det visade sig att han ljög. Han hade inte meddelat. Något som jag förstod, eftersom detta bara blir fel när just detta och ett annat barns föräldrar inte sköter sig. I övrigt fungerar rutinen klockrent.

Så återigen stämmer ordspråket att ”äpplet inte faller långt från trädet”…

Presentation


Den här bloggen består av en salig blandning av humor och allvar.
GLÖM INTE ATT SKRIV I MIN GÄSTBOK, TACK!
Dina kommentarer kan också bidra till nya uppslag.

Omröstning

Gillar du vintern?
 Nej, jag hatar skiten
 Ja, jag älskar vinter och snö
 Ja, om det finns lite snö
 Ja, om det finns mycket snö
 Jag åker till värmen över vintern
 Jag är glad att vi har 4 årstider

Fråga mig

6 besvarade frågor

Min gästbok

Senaste inläggen

Arkiv

Senaste kommentarerna

Tidigare år

Länkar

Kalender

Ti On To Fr
            1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21 22
23
24
25
26
27
28
29
30
<<< November 2015 >>>

Sök i bloggen

Kategorier


Skapa flashcards