Var alltid ärlig mot dig själv och andra

Alla inlägg den 20 oktober 2019

Av Pink Ozzy - 20 oktober 2019 09:50

Nästan dagligen klagas det på att vi har för höga skatter. Skitsnack !
De som tjänar relativt lite betalar inte ens någon skatt. Nu säger du att " det gör jag visst det". Men nej, du gör inte det. Hur tror du din skolgång betalats? I dagsläget kostar en elev 134000. Pengar du visserligen betalat in via skatten nån gång, men får tillbaka på detta sätt. Detsamma gäller sjukvård, åldringsvård, vägar, förskolor till universitet, järnväg, tull, flygledning, snöröjning, gatubelysning, hemhjälp för äldre, tandvård, mediciner och mycket annat.
Så alla låg och medelinkomsttagare betalar egentligen ingen skatt eftersom de får tillbaka det på ett eller annat sätt och de som är riktiga höginkomsttagare har råd att betala lite skatt.
Alternativ finns men kostar minst lika mycket. Det skulle dock innebära att du fick betala fullt pris varje gång du besöker sjukvården. Skulle tro att inget besök kostar under 1000 kr.
Du skulle kunna betala terminsavgift för all skolgång. Har du 4 barn lär ett år i skolan kosta sådär en halv miljon.

Det skulle finnas mängder av vägtullar där du skulle få betala så fort du kör på vägen. T o m trottoarer skulle man inte få beträda gratis.
Tandvård skulle inte bli någon rolig historia. En tvåbarnsfamilj skulle få betala 10000-tals kronor varje år.
Mediciner kanske inte är så kostsamt i unga år, men ökar med åldern vilket kan innebära många 1000-lappar årligen.
Sådär kan jag fortsätta att skriva ner utgifter du skulle få betala hela tiden. Det är bara snåla miljonärer som Leif Östling som undrar vad han får för pengarna.

Presentation


Den här bloggen består av en salig blandning av humor och allvar.
GLÖM INTE ATT SKRIV I MIN GÄSTBOK, TACK!
Dina kommentarer kan också bidra till nya uppslag.

Omröstning

Gillar du vintern?
 Nej, jag hatar skiten
 Ja, jag älskar vinter och snö
 Ja, om det finns lite snö
 Ja, om det finns mycket snö
 Jag åker till värmen över vintern
 Jag är glad att vi har 4 årstider

Fråga mig

6 besvarade frågor

Min gästbok

Senaste inläggen

Arkiv

Senaste kommentarerna

Tidigare år

Länkar

Kalender

Ti On To Fr
 
1
2 3 4 5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17 18 19 20
21
22
23 24 25 26 27
28
29
30
31
<<< Oktober 2019 >>>

Sök i bloggen

Kategorier


Ovido - Quiz & Flashcards