Direktlänk till inlägg 4 oktober 2011
Jag blir så trött av all reklam vi får varje vecka. Klipper man ut reklamen ur morgontidningen också så blir det minst ett kilo per vecka. Till detta kommer all reklam via radio, TV och olika internetsidor. Jag undrar hur mycket energi som årligen förbrukas för att ta fram denna, för det mesta, helt ointressanta reklam. För inte är det väl så att du springer till Bauhaus, Elgiganten, Rusta och Jula m fl varje vecka? Nej, kanske blir det en gång per år du besöker dessa affärer. Jo, jag tror inte att de som får denna reklam i snitt besöker dessa affärer med sällanköpsvaror mer än en gång per år.
Men det var ju inte det som jag tänkte blogga om utan de ord man använder sig av i reklamen.
Hur kan man t ex skriva att man säljer den godaste sylten eller det godaste brödet? Hur kan man skriva att man har bästa rakhyveln eller bästa Tvättmedlet? Och hur kan man skriva att man har högsta kvalitet?
Allt detta är ju rent svammel. Vad som är god eller godast kan endast den person yttra sig om som äter den. OK, någon på ICA eller Coop har provat och tycker på detta sätt. Det är dock långt ifrån fakta. Detta är ju bara något som just den eller dessa personer tycker.
Sen har vi ordet "bäst". Hur i helsicke kan man få skriva så? Vad grundar sig detta påstående på? Jo i säkert 9 fall av 10 bara på just detta företags tyckande för att sälja mer. För att få använda ordet "bäst" bör ( och kanske t o m "måste") man kunna hänvisa till någon undersökning. Helst en seriös en. T ex "denna diskmaskin är bäst i test enligt Råd och Rön". DÅ kan man få använda ordet "bäst". Annars är det bara att nonchalera det hela.
Sen till sist har vi orden "högsta kvalitet". Då är min första fråga: I förhållande till vad? Att skriva att "Vår produkt har så hög kvalitet vi förmår att tillverka" är helt OK. Men "HÖGSTA". Kan en t es en Kia ( bil ) ha hösta kvalitet? Nej, självklart inte. Det går ju alltid att göra den bättre. Däremot kan den ha så hög kvalitet Kia förmår i förhållande till personal, maskinpark och pris. Men det är något helt annat.
Så alla ni som läser den dagliga reklamen:
VAR "ORDKRITISK"
På radion sa dom att betalningar och överföringar kommer att bli betydligt annorlunda och svårare med start nästa år. Allt skulle dock inte komma på en gång utan ändringarna ska komma lite undan för undan. Sllt för att försvåra det för de kriminella ...
Sedan coronan bröt ut har priset stadigt ökat. Efter coronan har det sjunkit, eller inte? Allärerna gör reklam för att smöret ordinarie pris är nånstans mellan 54 och 65 kronor. MEN, det är alltid nån kedja som har extrapris. Numera oftast 29,90 och ...
Tycks vara så att SD har en ganska stor trollfabrik. Det innebär att de betalar pengar för att folk (trollfabrik) skriver gott om SD och skit om oppositionen. Kanske funkar hos folk som inte läser på själva. Det funkar inte hos belästa väljare. Sj...
Både pressbyrån och 7eleven kommer fr o m 2025 att fasa ut cigaretter. Jag vet dock inte vilket ben jag ska stå på. Anledningen är flera. Rökarna kan lätt gå till andra aktörer som fortfarande säljer cigaretter. Smugglingen kommer att öka och gängen ...
Må | Ti | On | To | Fr | Lö | Sö | |||
1 |
2 | ||||||||
3 | 4 | 5 | 6 |
7 | 8 |
9 | |||
10 | 11 |
12 | 13 | 14 | 15 | 16 | |||
17 | 18 | 19 | 20 |
21 |
22 |
23 |
|||
24 |
25 |
26 |
27 |
28 |
29 |
30 |
|||
31 |
|||||||||
|