Var alltid ärlig mot dig själv och andra

Direktlänk till inlägg 5 januari 2013

"Stackars bönder"

Av Pink Ozzy - 5 januari 2013 11:24

Ja du, nu vill bönderna ha mer betalt för mjölken igen. Arla sänker istället priset för mjölken till bönderna med ca 6 öre per liter. Det tycker jag Arla gör rätt i. De svenska bönderna hänger inte med i utvecklingen och hela EU´s bondepolitik är åt helvete.

För det första så måste bönderna anpassa sig till marknaden genom att rationalisera och reducera sitt slöseri. Jag har kollat på ett antal gårdar de senaste åren och det visar sig att det finns en hel del att göra där.

Bönder som kan visa på rationaliseringar och reducering av slöseriet som inte blir på djurens bekostnad ska primeras av EU. Bönder som missköter sina djur, har dåliga stallar och lador, skickar djuren längre än till närmsta eller nästnärmsta slakteri ska bötfällas till EU. Bönderna ska bestraffas för varje dött eller missbildat djur och penecilin och liknande preparat ska ha mycket höga skattepålägg. Även en del andra mediciner bönderna ger sina djur i "förebyggande syfte" ska straffbeskattas.

Det är först DÅ vi konsumenter får bra kött att äta och bra mjölk att dricka. Att, som några vill, ge bönderna 1 krona mer per liter mjölk är helt fel väg att gå. Det innebär bara att jag måste tjäna mer för att köpa mjölken och bonden måste betala mer för mina tjänster och då vill bonden ha en krona till och vad får vi då? Jo, en djävla inflation. Vem tjänar på det? INGEN

 
 
Gubbfan

Gubbfan

6 januari 2013 13:08

Eftersom jag har skött bokföringen åt ett antal lantbrukare med mjölkproduktion innan jag pensionerade mig, så har jag fortfarande en del insyn i deras ekonomiska situation.
Du förenklar otroligt.
Jag skulle verkligen önska att du fick jobba en tid som lantbrukare.

Men vad gäller mjölkpriset, oroa dig inte.
Bönderna kommer att få sämre betalt för varje liter de producerar och vi konsumenter kommer att få betala mer.
Ett antal bönder kommer att göra konkurs och vi kommer att klara försörjningsgraden än sämre.
Vi är endast till 80 procent självförsörjande på mjölk och till 50 procent på kött och övriga lantbruksprodukter.
Mer och mer kommer från länderna nere i Europa.
Hur det är med gifter, djurskydd osv där nere kan du bara ana dig till.
Men det är ju så EU vill ha det.
Sverige skall bli en vildmark med diverse vilda djur, dit man åker för att jaga.
Inget störande jordbruk här inte.

http://Gubbfan.bloggplatsen.se

Pink Ozzy

6 januari 2013 17:40

Jodå, jag var hos släktingar dom var blnder många somrar. Men det var en mycket liten gård med ett tjugotal nötdjur. DE klarade sig bra de också. Men det var ju innan EU- eländet.
Vad jag vill belysa är att det inte räcker att skänka blnderna 1 krona, utan att fe måste sklta sina gårdar som industrin sköter sina företag. Dvs ökade vinster genom rationaliseringar och arbete ned ständiga förbättringar.
Sen vill jag också ha bort alla dessa mediciner mab stoppar i djuren bara " för säkerhets skull"

 
Gubbfan

Gubbfan

6 januari 2013 21:46

Rätt tänkt.
EU ställer till det.
Med en morbror till min fru som hade grisgård i Danmark vet jag vad det är för skit vi får därnerifrån.
Den sköttes som en industri.
13 tunnland producerade 3000 slaktsvin om året!
Det var en rationell industri med massor av antibiotika.
Vill inte skriva vad jag tycker om sådana rationella företag.
Det värsta är att det ser ut så över hela Europa.
Så akta dig för importmaten. Inte konstigt att vi får allergier, cancer och gud vet vad.
Det enda som hjälper är väl att äta mindre men miljömässigt väl odlat/uppfött.
Dyrt, men kanske klokt?

Den där kronan mer för mjölken kan du glömma. Lantbrukaren får kanske se fem tio ören av den.
Först skall Borg ha 20 öre, sedan tar mejeridirektörerna i Arla 70-75 öre.

http://Gubbfan.bloggplatsen.se

Pink Ozzy

7 januari 2013 10:12

Bra! Äntligen har jag värvat en person som precis som jag tycker att EU MÅSTE få bort allt skit djuren får i sig.

 
Gubbfan

Gubbfan

7 januari 2013 10:34

Nja, kanske inte riktigt helt överens i alla fall.
Jag lägger mig inte i om folket nere i EU förgiftar sig.
Bara vi slipper!
Det finns alldeles för många fransmän, tyskar, spanjorer, osv.

Vi skall ha så lite som möjligt med de länderna att göra eftersom vi har nog av problem med lilla Sverige.
Vi klarar knappt av oss själva.
Dessutom finns det så mycket pengar och makt i kemikalie- och medicinindustrin så de kan inte stoppas av korrupta EU-politiker och tjänstehjon.
Europeernas sätt att se på djuromsorg innebär att t ex grisarna får gå i flera våningar med gallergolv emellan. Trångt men ekonomiskt.
För att inte tala om de djurtransporter nere i Italien som jag sett.

Egentligen skulle vi sända ner våra djurrättsaktivister för studiebesök.
Fast kanske inte så bra i alla fall.
De skulle antagligen förklara krig med resten av Europa, springa kring på danska gris- och kogårdar och skjuta bönder.
Fast...
Det är klart.
Jordklotet anses vara överbefolkat.
Kanske en lösning?

http://Gubbfan.bloggplatsen.se

Pink Ozzy

7 januari 2013 11:11

Nja, nu är ju problemet att de, enligt EU, har rätt att sälja sitt kött i Sverige. Och så länge det är betydligt billigare köper ju folk det. Gifterna måste helt bort från marknaden innan det kan bli någon förbättring för de svenska bönder som sköter sig.

 
Gubbfan

Gubbfan

7 januari 2013 20:23

Och när/om vi fått bort det från EU så kommer det väl mat från annat håll.
Och som du säger, när folk köper skiten för att den är billig.
Ta alla fina dessertostar från Frankrike och Italien t ex. Av opasteuriserad mjölk!
Jag kommer i alla fall att fortsätta att i möjligaste mån låta bli importmat. Hellre avstår jag.
Så får de väl fortsätta att förgifta sig bäst de vill.
Vi är ju för många för det här jordklotet i alla fall.

Med vi menar jag förstås dom.



http://Gubbfan.bloggplatsen.se

Pink Ozzy

8 januari 2013 11:46

Men får vi bort det från Eu så är väl det ett framsteg. Dessutpm är kött från Brasilien och Argentina av världsklass.

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Pink Ozzy - Fredag 19 april 11:16

Stockholms landshövding har tydligen en mycket dålig ledarstil och arbetsmetoder. Vore nog bättre för regeringen att byta ut henne till en mer folklig ledare.  Det går inte att ha en dokmatisk landshövding som kör efter egna regler.  Jag har pers...

Av Pink Ozzy - Fredag 19 april 08:29

Det har precis varit en omröstning om juridisk könstillhörighet i riksdagen. Som det oftast är så har en del personer inom ett parti olika åsikter men röstar som partitionen vill. Men det är ju helt fel. Man är inröstat av sina väljare på sina egna f...

Av Pink Ozzy - Fredag 19 april 08:01

En kvinna har anmält sin man för våld. Rättegången skulle ha hållits för några veckor sedan, men kvinnan dök aldrig upp. Nu, 3 veckor senare har hon hittats död. Hennes man har mördat henne.  Hur sjuk går man bli? Varför har vi ingen lag som gör de...

Av Pink Ozzy - Torsdag 18 april 17:19

Jag har ju ingen aning hur länge jag lever med cancer i magen samt en massa andra småsaker i kroppen, så vi lever livet lite. Så nu har vi bokat Smådalarö Gård och spa. I början på veckan var vi ju på Yasuragi vilket ju inte var så som det en gång va...

Av Pink Ozzy - Torsdag 18 april 08:45

Mellan 1985 och 2000 åkte jag 1-2 gånger varje vinter till fjällen med familjen. Julen var given, men även vissa år i mars. Över 60 mil på hala och snöiga vägar. En gång fick jag en ordentlig sladd 3 mil hemifrån. Hade jag fått möte i denna kurva had...

Presentation


Den här bloggen består av en salig blandning av humor och allvar.
GLÖM INTE ATT SKRIV I MIN GÄSTBOK, TACK!
Dina kommentarer kan också bidra till nya uppslag.

Omröstning

Gillar du vintern?
 Nej, jag hatar skiten
 Ja, jag älskar vinter och snö
 Ja, om det finns lite snö
 Ja, om det finns mycket snö
 Jag åker till värmen över vintern
 Jag är glad att vi har 4 årstider

Fråga mig

6 besvarade frågor

Min gästbok

Senaste inläggen

Arkiv

Senaste kommentarerna

Tidigare år

Länkar

Kalender

Ti On To Fr
  1
2
3 4 5
6
7
8
9
10
11
12 13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25 26
27
28
29
30
31
<<< Januari 2013 >>>

Sök i bloggen

Kategorier


Ovido - Quiz & Flashcards