Var alltid ärlig mot dig själv och andra

Alla inlägg den 25 november 2013

Av Pink Ozzy - 25 november 2013 15:46

 Har du läst boken "Flykten från fångläger 14"? Om inte så gör det. Den finns nu även i pocket för ca 50-lappen hos Adlibris. Helt otroligt att det finns länder som Nordkorea. Jag fattar inte att vi människor tillåter att Nordkoreas regim får finnas. Men det bekräftar återigen min tes att människan inte har något värde för våra höga herrar utan det är vad människan äger som har ett värde.

Med "äger" menar jag inte enbart pengar, vilket i sig inte är något jag vill förbise. Nej, det är också var människan befinner sig. OM nu människan befinner sig i Irak och råkar sitta på mycket olja så blir inte människan mer värd egentligen. MEN oljan värderas högt. Så, för att komma åt det svarta guldet säger man sig vilja rädda människan och tar död på en tyrann.

Men nu råkar det ju vara så att Nordkorea inte har någon olja. Ja, egentligen har de inte mycket av något, utom ca 23 miljoner människor. Dessa ska, om de råkar vara män, tjänstgöra som värnpliktiga i 10 år. Är de kvinnor gäller 7 år. Militärtjänsten är dock långt ifrån bara att gå i takt och skjuta på måltavlor. Nej, nej, nej, här ska det plockas äpplen, majs och annat. Skottas vägar, byggas hus o s v. Så m a o en mer eller mindre gratis arbetskraft för staten.

Förutom detta så har man enorma fångläger som kan sträcka sig över flera kvadratmil. Här förvaras tusentals människor och där deras enda "brott" kan vara att de är släkt med fel person.


Allt detta och mycket mer står att läsa i boken "Flykten från fångläger 14". En helt fantastisk bok som du sträckläser så fort du öppnar första sidan.


Men hur var det nu med människan igen? Varför går inte FN och den Store från väst (USA) in och tar över? Nja, det är ju inte så lätt. Nordkoreas granne, Kina, tycker att det är ganska behagligt att ha 23 miljoner svältande människor som en barriär mellan sig och Sydkorea, som i sin tur är vän med den Store i väst. M a o är människan liv inte värt så mycket. Nej, antingen är det olja, metaller eller som i detta fall en "behaglig barriär mot väst" som värderas mer. Å andra sidan är det ju inte heller 23 miljoner Nordkoreaner som svälter. Det sägs att ca 2-300000 lever gott i detta land.... så länge de håller med och svansar tillräckligt för makten i Pyongyang och "den store efterträdaren" Kim Jong-un.


Presentation


Den här bloggen består av en salig blandning av humor och allvar.
GLÖM INTE ATT SKRIV I MIN GÄSTBOK, TACK!
Dina kommentarer kan också bidra till nya uppslag.

Omröstning

Gillar du vintern?
 Nej, jag hatar skiten
 Ja, jag älskar vinter och snö
 Ja, om det finns lite snö
 Ja, om det finns mycket snö
 Jag åker till värmen över vintern
 Jag är glad att vi har 4 årstider

Fråga mig

6 besvarade frågor

Min gästbok

Senaste inläggen

Arkiv

Senaste kommentarerna

Tidigare år

Länkar

Kalender

Ti On To Fr
        1 2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
<<< November 2013 >>>

Sök i bloggen

Kategorier


Ovido - Quiz & Flashcards