Var alltid ärlig mot dig själv och andra

Direktlänk till inlägg 25 oktober 2009

Lagar, lagar, lagar del 2

Av Pink Ozzy - 25 oktober 2009 10:37

Gammelsmurfen hade ett inlägg som visade på att jag inte riktigt gjorde klart med det jag skrev. Självklart ska det inte vara så att bilisten alltid ska stå för notan. Det ska vara den som orsakar olyckan. Som det nu har blivit så går folk rakt fram bara de ser ett övergångsställe. Helt utan att titta åt sidan. Dessutom tror ju cyklisterna att de har samma rättigheter, vilket de inte har.

Men ta brandvarnare till exempel. Varför lagstifta om dessa? Det måste ligga i var och ens eget intresse. Därför bör det vara skyhöga självrisker om man saknar brandlarm och någon kommer till skada.

Eller ta cykelhjälm. Att ha lagar för barn är nog OK, men för vuxna? Nej tack. Men skyhög självrisk om man faller av tycker jag är helt OK.

Jag tror att ju fler lagar man skapar ju fler kryphål letar folk efter. Till slut blir det ju så att allt som inte är förbjudet är tillåtet, vilket det ju inte heller är.

Jag tycker att man i större utsträckning bör använda sig av bondförnuftet, även om det kan vara svårt. Varför? Jo, vi har väldigt många invandrare i Sverige och det kan vara saker som är tillåtna eller förbjudna i deras respektive länder. Och det är nog inte så lätt att lära gamla hundar sitta. Skulle vi komma till vissa länder skulle vi säkert också få lite problem.

Men i det stora hela så vill jag med andra ord ha så få fåniga lagar som möjligt.


 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Pink Ozzy - Torsdag 28 mars 09:49

Köper du påskmat eller lever du som vanligt? Själv har vi det nästan som vanligt. Långfredagen äter vi bara Jansson och ägg. Lördag är vi bjudna på påskmat/födelsedag. Söndag och måndag tar vi lite påskmat, men inga mängder. Det var roligare ned ...

Av Pink Ozzy - Torsdag 28 mars 09:31

Såg på Rapport igår hur många kvinnor som dödas av sina män. Jag blir så förbannad och samtidigt sorgsen. Ofta är kvinnorna dessutom gravida. Jag fattar inte hur dessa män tänker, om de ens tänker.  Jag tycker nog att straffen bör göras om. Samtidi...

Av Pink Ozzy - Torsdag 28 mars 08:58


Eftersom många inte kommer att ha tid med mobil, platta eller dator önskar jag er redan en GLAD PÅSK!          ...

Av Pink Ozzy - Torsdag 28 mars 08:53

Det är av någon anledning skillnad mellan Facebook och bloggen. Hag går väldigt sällan kommentarer på bloggen men dagligen på Facebook. OK, det är lite skillnad i innehållet. Det blir lätt lite roliga bilder på Facebook medan det på bloggen oftast är...

Av Pink Ozzy - Onsdag 27 mars 18:59

Dagligen ser jag vuxna som bryter mot lagar och regler, skrivna som oskrivna . Jag ska ge dig några exempel : Vuxna som cyklar på trottoarer.  Vuxna som åker bil där det inte är tillåtet  Folk som parkerar på handikapparkeringen utan tillstånd ...

Presentation


Den här bloggen består av en salig blandning av humor och allvar.
GLÖM INTE ATT SKRIV I MIN GÄSTBOK, TACK!
Dina kommentarer kan också bidra till nya uppslag.

Omröstning

Gillar du vintern?
 Nej, jag hatar skiten
 Ja, jag älskar vinter och snö
 Ja, om det finns lite snö
 Ja, om det finns mycket snö
 Jag åker till värmen över vintern
 Jag är glad att vi har 4 årstider

Fråga mig

6 besvarade frågor

Min gästbok

Senaste inläggen

Arkiv

Senaste kommentarerna

Tidigare år

Länkar

Kalender

Ti On To Fr
      1 2 3 4
5 6 7 8
9
10 11
12 13 14 15 16 17 18
19 20 21
22
23 24 25
26 27 28 29 30 31
<<< Oktober 2009 >>>

Sök i bloggen

Kategorier


Skapa flashcards