Var alltid ärlig mot dig själv och andra

Direktlänk till inlägg 4 februari 2021

Grönt i skolan

Av Pink Ozzy - 4 februari 2021 10:18

Fler och fler skolor har börjat med "gröna dagar" Då endast vegetarisk mat förekommer. Detta på gott och ont.
Det onda är att det har gått lite fort. Varför man ska äta vegetariskt och närodlat har inte belysts så mycket i skolan och nästan inte alls i hemmen. Skulle föräldrar vara positiva och ge barnen poditi information så vore mycket vunnen. Men som det är nu avreagera sig föräldrarna ofta på skolan så att barnen hör. En anledning är att barnens enda varma mat är den de får i skolan. Nu tvingas ju föräldrar laga mat åt hungriga barn på kvällen också. Tänk så synd det är om föräldrar som måste göra sitt jobb hemma.
En kommunal sverigedemokrat har snabbt snappat upp det och menar att barnen ska få det barnen vill ha. Ja, så talar en sann populist. Lär man barnen äta rätt mat hemma och äter samma mat själv så lär sig barnen tycka om den maten också. Att ge ungarna det dom vill ha så blir det hamburgare, tacos och pizza. Inte alltid den bästa maten. Även om man kan göra dessa rätter vegetariska är det inte bara det som barnen ska äta.
Nej kunskap om vegetarisk mat, kunniga lärare och inspirerande föräldrar är vad barnen behöver.

 
 
Amisa

Amisa

4 februari 2021 13:33

Det finns många bra anledningar till varför det är bra att oftare äta vegetarisk mat. En av dom viktigaste är klimatet. Produktionen av kött orsakar en stor andel av dom globala utsläppen som hotar vårt klimat och därmed också vår egen existens. En annan anledning är hälsan – vi överkonsumerar kött och blir allt fetare. Dessutom har alla dessa stora pandemier på senare år kommit från storskalig matproduktion som grisar och kycklingar. Djuren hålls trångt på liten yta och för att inte dom ska drabbas av alla möjliga typer av smittsamma sjukdomar så vaccineras dom i förebyggande syfte. Dom ämnena får vi också i oss då vi äter dessa produkter, men också via dricksvattnet dit ämnena också läcker ut och ju mer antibiotikan sprids i vår miljö, desto större blir problemet med antibiotikaresistens. Sedan har vi den etiska aspekten. Tycker vi att det känns moraliskt bra att äta djur som bara har levt för att få nöjet att bli slaktad och uppäten av oss och som dessutom hade ett skitliv medan dom levde? För mig känns det inte rätt i alla fall.

Som jag ser det så finns det både mer egoistiska anledningar som har att göra med att värna sin egen hälsa och miljö och också anledningar som handlar om att inte vilja utsätta djuren för detta. Oavsett av vilka anledningar man avstår från att konsumera kött eller i alla fall konsumera mindre kött, så verkar det vara ett klokt beslut och det är bra om skolorna föregår med ett gott exempel.

http://min-inre-vagvisare.bloggplatsen.se

Pink Ozzy

4 februari 2021 20:12

Vi är visserligen gamla, men äter allt mindre köttvaror. Däremot har vi hittat ett vegetariskt alternativ som i stort sätt är lika bra för t ex köttfärssås, gulaschsoppa mm. Jag tror att de som tillverkare alternativen borde steppa upp lite till. Kan man gör bra köttfärsalternativ så borden kunna göra betydligt fler bra alternativ.
Men så länge du har föräldrars ärligt talat skiter I miljö och hälsa så får vi ingen riktig fart på riktig bra alternativ. Desdutommåste priserna bli konkurrenskraftiga.

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Pink Ozzy - Söndag 19 maj 10:48

Att, som i år, ha halva ishockeyligan i samma liga är bara larv. Att veta vem som vinner,  utom i något enstaka fall är skittråkigt. Så inför nästa CM borde gällande lag tas bort: Storbritannien, Norge, Österrike,  Danmark,  Lettland,  Frankrike, K...

Av Pink Ozzy - Söndag 19 maj 10:13

Har inte lagt så många tankar på Taylor Swift genom åren, men eftersom det har gått en Taylor Swift hysteri genom landet lyssnade jag mig igenom ett antal låtar på slump från olika år och CD och hittade absolut ingenting jag gillar. Det här är en tje...

Av Pink Ozzy - Lördag 18 maj 10:16

Jag läser ju inte papperstidningar så jag blev lite överraskad att Expressen tycks ha blivit en 6-dagarstidning. Går det så illa för våra dagstidningar numera?  Nej det har väl sin förklaring i att folk får reda på det mesta genom nätet. Snart finns ...

Av Pink Ozzy - Lördag 18 maj 08:56

För första gången på år och dar lyssnar jag på Ring Så Spelar Vi. Det blir liksom aldrig av. Förr lyssnade jag ju jämt. Men efter gårdagens trädgårdsarbete kan jag inte göra annat än att vänta på att värktabletterna verkar. Så då blir det radion, läs...

Av Pink Ozzy - Fredag 17 maj 12:03

Grattis Norge och alla norrmän och norrkvinnor. Det är ju eran dag idag . Vi svenskar har ju ingen även om högerpartierna försöker göra den 6 juni som en nationaldag. Men det blir aldrig ett syttende mai. Varför kan inte ett land få ha sina helger ...

Presentation


Den här bloggen består av en salig blandning av humor och allvar.
GLÖM INTE ATT SKRIV I MIN GÄSTBOK, TACK!
Dina kommentarer kan också bidra till nya uppslag.

Omröstning

Gillar du vintern?
 Nej, jag hatar skiten
 Ja, jag älskar vinter och snö
 Ja, om det finns lite snö
 Ja, om det finns mycket snö
 Jag åker till värmen över vintern
 Jag är glad att vi har 4 årstider

Fråga mig

6 besvarade frågor

Min gästbok

Senaste inläggen

Arkiv

Senaste kommentarerna

Tidigare år

Länkar

Kalender

Ti On To Fr
1
2
3 4 5
6
7
8
9
10 11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26 27 28
<<< Februari 2021 >>>

Sök i bloggen

Kategorier


Ovido - Quiz & Flashcards