Var alltid ärlig mot dig själv och andra

Alla inlägg under oktober 2009

Av Pink Ozzy - 24 oktober 2009 08:48

Börjar det inte bli lite väl mycket av överbeskyddande lagar?

  • Vi har ju fått en lag om att fotgängare har företräde vid övergångsställen. En i och för sig bra lag om det är många bilar på vägen. Men ta vårt lilla samhälle som exempel. Det kommer kanske en bil i minuten. Ibland en bil var femte minut. Men just när bilen kommer så är det någon som SKA över gatan. Man kan då inte som fotgängare sakta in en sekund och titta åt ett annat håll så bilen kan åka förbi och slippa slita på bromsar, väg och luft. Dessutom är det ju tyvärr så att cyklister tror att de har samma rättigheter, vilket de INTE har. De har bara fotfolkets rättigheter o de kliver av sin cykel.
  • Sen har vi hjälmkravet för unga ( upp till 12 år tror jag ). OK, den lagen köper jag, eftersom jag sett at det ofta funkar.
  • Lagen om att registrerade EU-mopeder inte får åka på cykelbana – funkar inte.
  • Lagen om att endast en får åka på moped om man inte är tillräckligt gammal – funkar inte
  • En fotgängarskylt med tillägget ”ej moped” - funkar inte
  • Lagen om lyse på cykel och reflexer på diverse ställen på cykel – funkar inte
  • Blinka rät i rondeller – funkar definitivt inte

Och ni vill man skapa en lag om brandvarnare. Men vad är detta. Måste man hela tiden lagstifta om att folk ska vara rädd om sin hälsa? Jag tycker istället att det är försäkringsbolagen som ska sätta upp regler. Saknar du till exempel brandvarnare så får du en självrisk på 20.000:- vid brand. Kör du på någon vid ett övergångsställer 30,000 tusen kronor, faller av cykel utan hjälm 20,000:-

Vad jag menar är att vi måste tillåtas att själva få välja vårt liv lite mer. Visst är det bra med allt ovan, men borde inte vi människor vara så smarta at vi fick välja? Väljer vi då att falla av en cykel utan hjälm så ska det kosta. Har vi inget brandlarm så ska det kosta.

Vad som sker nu är att polisen kan jaga småsaker i stället för att ta grova brott.

Och vad det gäller ungar under 18 så ska det självklart vara föräldrarna som ska stå för notan. Som det är nu kan ju en unga ha 10 bilar med 100-tals parkeringsböter och ingen kommer åt det hela.

Nej låt försäkringsbolagen och allmänheten sköta det hela, så kan polisen ägna sig åt viktigare saker.

Av Pink Ozzy - 23 oktober 2009 10:08

Ja, med tanke på alla sparkrav inom sjukvåden så kanske vi får vänta oss dessa diagnoser i framtiden

Telefonen ringde hos Petterssons.
- Marie Pettersson i telefon!
- Hej, jag ringer från vårdcentralen. Din man Martin Pettersson var hos
oss i går för att ta blodprover, eller hur?
- Ja, hur så?
- Vi har råkat ut för en liten beklagligt arbetsolycka, vi hade också en
annan Martin Petterson här igår som tog blodprover och av någon anledning
var bådas personnummer oläsliga på provrören. Säkert något printerproblem.

- Kan ni ta nya tester då?
- Tyvärr, med anledning av de nya sparkraven inom den offentliga
hälsovården får man ta omfattande blodbilder bara en gång per person och
kvartal.
- Jaså.....
- Så nu har jag dåliga nyheter att meddela. Antingen har er man HIV eller
Alzheimers.
- Det kan inte vara sant. Vad ska jag göra nu?
- Vi rekommenderar att ni tar er man till stadens centrum och lämnar honom
där. Hittar han hem själv, bör du avstå från att ha sex med honom.

Av Pink Ozzy - 23 oktober 2009 10:00

Igår var jag på lunch med 7 av mina gamla arbetskamrater. Vi skulle varit några fler, men i förkylnings och svininfluensatider så blev det några färre. Jag brukar skicka dom ett mejl när jag är sugen på att äta lunch med dom och de vill alltid äta med mig. De gamla kompissarna är faktiskt det enda jag saknar från de 8 åren jag arbetade där. Och ju mer jag hör från kompissarna hur det är där nu, ju mer är jag övertygad om att jag gjorde rätt som slutade. Skönt att man någon gång fattar rätt beslut.

Av Pink Ozzy - 21 oktober 2009 16:52

Soom jag har skrivit ett antal gånger så ska tjejer inte hårdbanta och tro att de kommer att se ut som fotomodeller. Se bara på den här bilden. Det är reklam från Ralph Lauren. Här har man verkligen använt sig av Photoshop eller liknande. Fan att det finns företag som gör vad som helst för att lura unga tjejer att köpa just deras produkter.

  

För sej inte att du tycker att hon ser snygg ut!

Av Pink Ozzy - 21 oktober 2009 16:45

Var på något man kallar "rekryteringsmässa". Trodde det skulle finnas en hel del företag där som var i behov av arbetskraft. Men så var inte fallet. Kriminalvården, Securitas och ett lokalt företag var där. Sen fanns det Oriflame och Aloevera där som ville att man skulle hemförsälja. Resten var bemanningsföretag av olika slag. Totalt ett 40-tal bord i något som närmast kan betraktas som en källarlokal. Så det var inte mycket till "mässa" inte. Men så hade jag ätit på Kina innan, så jag mådde rätt bra ändå. Efter mässbesöket gick jag "på stan" 1,5 timmar. Så nu är det viloläge som gäller resten av kvällen.

Av Pink Ozzy - 21 oktober 2009 09:56

Det bar sig inte bättre än att Alfred från Malåträsk hade avlidit och
lämnat sin fru Alma.
Som brukligt så skulle det annonseras i lokaltidningen, så Alma ringde
annonsavdelningen för att meddela det inträffade.
Följande samtal utspelade sig:
Alma: e re annonsavdelninga?
Tidningens annonsmedarbetare: Jo, det stämmer.
Alma: - N' Alfred e dö.
Medarbetaren: - Eeh jaha. och nu vill ni sätta in en dödsannons förstår jag.

Alma:- Tschou (visslade inandning - norrländska för ja)
Medarbetaren: - Och vad vill ni att det ska stå i annonsen då?
Alma: - N' Alfred e dö.
Medarbetaren: - Jahaa, hmm. och vad vill du att vi ska skriva mer i annonsen?

Alma: - Inge mejr, för he vål se dyrt om je skriv na mejr. He e int lönnt å
lägg ut nå i onödan.
Tidningens medarbetare funderade en stund och kom fram till att det nog
skulle bli svårt att övertala denna dam till att skriva något mera iannonsen,
så efter övervägande så sa han till Alma:

- Du får tre ord till gratis. Vi bjuder på dem.
Alma funderade några sekunder och sa sedan:
-       Ja, isåfall se vill je att he ska stå: Skoter till salu!

Av Pink Ozzy - 21 oktober 2009 09:46

Fick ett MSN från en mycket god vän igår som fick bloggadressen till min svågers dotters blogg. Det hon skrev var:

Ja, den tjejen behöver hjälp.

Skönt att inte bara jag som tycker det. Och synd att inte föräldrarna inser det ... förrän det kanske är försent.

Av Pink Ozzy - 20 oktober 2009 20:08

Har sutit i bastun och läst 1,5 timmar och är trött. Men ska nog snart titta tpå en film ändå.

Men just nu känner jag mig som sagt trött.

  

Presentation


Den här bloggen består av en salig blandning av humor och allvar.
GLÖM INTE ATT SKRIV I MIN GÄSTBOK, TACK!
Dina kommentarer kan också bidra till nya uppslag.

Omröstning

Gillar du vintern?
 Nej, jag hatar skiten
 Ja, jag älskar vinter och snö
 Ja, om det finns lite snö
 Ja, om det finns mycket snö
 Jag åker till värmen över vintern
 Jag är glad att vi har 4 årstider

Fråga mig

6 besvarade frågor

Min gästbok

Senaste inläggen

Arkiv

Senaste kommentarerna

Tidigare år

Länkar

Kalender

Ti On To Fr
      1 2 3 4
5 6 7 8
9
10 11
12 13 14 15 16 17 18
19 20 21
22
23 24 25
26 27 28 29 30 31
<<< Oktober 2009 >>>

Sök i bloggen

Kategorier


Skapa flashcards