Var alltid ärlig mot dig själv och andra

Alla inlägg den 20 december 2018

Av Pink Ozzy - 20 december 2018 14:54

Nu har affärer och näthandeln blivit helgalen. Vet inte längre hur många mejl och reklam jag fått om diverse reor, rabatter och sänkta priser. Finns t o m företag som skriver att " nu är det sista chansen att få 25% på ett köp" och så går det några dagar och då skriver samma företag att " succén fortsätter idag också" och efter ytterligare några dagar " passa på, sista helgen med 25%". Så där håller det på. Utöver detta kommer alla mataffärer ut med sina erbjudanden varje vecka , men erbjuder utöver det 5-10% om man handlar för en viss summa.
Det här är rent sjukt. Och vem ska det gynna? Jag skulle vilja säga INGEN.
Varför inte hålla ett jämt men lägre pris hela året? För det är ju inte så att företagen BJUDER på rabatten. Nej, de hämtar igen det när du köper en vara till ordinarie pris. Men du förstår väl att pengarna måste tas nånstans ifrån. De har ju ingen egen sedelpress.
Vad som är ännu mer ledsamt i det hela är att detta sätt gynnar stora kedjor med stora affärer utanför stadskärnorna mest, vilket innebär att fler och fler affärer i städerna måste slå igen.
Men storhandeln i ytterområden klarar sig inte heller undan. Näthandeln kommer att stjäla många kunder framöver, så stormarknaderna och affärer i köpcentra kommer att få stora problem.
Men OK, ska de sälja en massa skräp som #Wish så kanske det blir riskfritt när folk fått nog av deras usla varor.
Vi får väl se vad som händer framöver.
Jo, en sak till. Om en eller några varor skulle vara billigare i ett köpcentrum så lönar det sig oftast inte att åka dit. Låt oss säga att du ska köra 1,5 mil enkel resa i en relativt ny bil så får du räkna med en milkostnad av minst 50 kronor. Så du behöver tjäna minst 150 kronor om du ska till en affär 1,5 mil bort. Dessutom kommer du att köpa en hel del som du inte hade tänkt dig och som du inte borde ha köpt. Så att åka förbi din vanliga nära butik är inte alltid så lönsam.
Och som sagt, rabatten får du betala själv.

Presentation


Den här bloggen består av en salig blandning av humor och allvar.
GLÖM INTE ATT SKRIV I MIN GÄSTBOK, TACK!
Dina kommentarer kan också bidra till nya uppslag.

Omröstning

Gillar du vintern?
 Nej, jag hatar skiten
 Ja, jag älskar vinter och snö
 Ja, om det finns lite snö
 Ja, om det finns mycket snö
 Jag åker till värmen över vintern
 Jag är glad att vi har 4 årstider

Fråga mig

6 besvarade frågor

Min gästbok

Senaste inläggen

Arkiv

Senaste kommentarerna

Tidigare år

Länkar

Kalender

Ti On To Fr
          1 2
3
4 5
6
7 8 9
10 11 12 13 14
15
16
17
18
19 20 21 22
23
24 25
26
27
28 29
30
31
<<< December 2018 >>>

Sök i bloggen

Kategorier


Skapa flashcards