Var alltid ärlig mot dig själv och andra

Alla inlägg den 1 november 2017

Av Pink Ozzy - 1 november 2017 18:14

Överskriften är en liten provokation, så tänk på hjärtat.
Vi fick för snart 1 år sedan nya grannar, men såg dom faktiskt inte förrän nån gång i april. De visade sig komma från Mellanamerika, även om kvinnan är fransk/spansk. Allt var frid och fröjd och jag hjälpte dom med än det ena än det andra. Hon hade problem med SFI-personalen, så jag hjälpte henne. Hon visste inte hur man klippte fruktträd, så jag hjälpte henne, osv. Jo, jag skriver hon/henne men det beror mest på att han jobbar och har i stort överlåtit allt innanför tomtgränsen på henne. D v s allt från diskning till klippning av fruktträd.
Hon röker som en borstbindare. För några veckor sedan ville de att jag kom dit för att de hade problem med en sak. Så fort de öppnade dörren var det som att gå in i en vägg. En otrolig lukt av gammal rök och allmänt lite ostädat gjorde luften svår att andas. Nåja, jag hjälpte dom med problemet gick jag hem och skickade honom ett meddelande i all välmening att huset som det luktar just nu har minskat i värde med minst 500 lax. Han höll med, men är tydligen lite toffel så han bad mig att informera henne om detta vilket jag gjorde.
Strax efter skrev hon att hon varit på en endoskopiundersökning, men att de inte sövde henne, vilket hon hade krävt o s v. Den svenska sjukvården var bland det värsta hon hade varit med om. Detta var andra gången som hon hade utsatts av den svenska hälsovården. Hon ansåg att hon hade rätt till en bättre behandling för att hon betalade så mycket i skatt.
Då brast det för mig.
Jag skrev till henne att den svenska sjukvården visserligen har sina brister, men att hon säkert bidragit till denna syn och att nedsövning i detta läge nog knappast förekom i Sverige. Och vad det gällde skatter så betalar hon egentligen ingen eftersom hon får bidrag för att hon går på SFI och från den bara betalar tillbaka en del. En del som vida understiger sjukvård, SFI, väl underhåll mm.
Då beklagar hon sig på Facebook och får medhåll från alla hennes latinovänner.
Rätta mig om jag har fel, men borde man inte anpassa sig till den miljö man kommer till? Borde man inte vara liiiite tacksam över att man får vara här? Hennes man har ett i Sverige eftertraktat arbete, så han klarar sig nog.
Men när man spyr galla över allt och alla i Sverige och kräver det ena och andra så så tycker jag faktiskt att man gått över gränsen. Så jag kastade ut henne från Facebook. Nu är det ju vinter och då ser man ju inte sina grannar i varje fall, men det ska bli kul till våren när de vill ha hjälp med något.
Kom inte till mig bara. Eller har jag fel?

Presentation


Den här bloggen består av en salig blandning av humor och allvar.
GLÖM INTE ATT SKRIV I MIN GÄSTBOK, TACK!
Dina kommentarer kan också bidra till nya uppslag.

Omröstning

Gillar du vintern?
 Nej, jag hatar skiten
 Ja, jag älskar vinter och snö
 Ja, om det finns lite snö
 Ja, om det finns mycket snö
 Jag åker till värmen över vintern
 Jag är glad att vi har 4 årstider

Fråga mig

6 besvarade frågor

Min gästbok

Senaste inläggen

Arkiv

Senaste kommentarerna

Tidigare år

Länkar

Kalender

Ti On To Fr
    1
2
3
4
5
6
7
8
9
10 11
12
13 14
15
16
17
18
19
20
21 22
23
24
25
26
27
28
29
30
<<< November 2017 >>>

Sök i bloggen

Kategorier


Ovido - Quiz & Flashcards