Var alltid ärlig mot dig själv och andra

Alla inlägg den 12 juni 2022

Av Pink Ozzy - 12 juni 2022 10:58

När jag växte upp fanns det 1 och senare 2 kanaler. Först i svartvitt och senare i färg. När jag var 16 flyttade jag hemifrån och köpte en begagnad TV som var ca 1 meter hög och ca 60 cm i fyrkant och vägde så mycket så att 2 fick bära in den. Det fanns för övrigt 3 radiokanaler också. Dessutom hade vi en fast telefon i hallen.
Fanns det inget på TV så var man med kompisar. Att sitta hos varandra och kolla på TV fanns inte. Var man inne lyssnade man på skivor eller spelade spel och pratade med varandra.
Nu är det lite annorlunda. Ungarna kan ha tillgång till över 100 TV-kanaler, mängder av radiokanal plus Spotify samt appar där de får in hela världens radiostationer. De kan läsa nästintill vad som helst på sina telefoner. Varenda unge från första klass tycks ju ha en telefon för minst 3000 kr. När de sen kommer hem spelar de TV eller dataspel. Sen finns det poddradio och en massa annat också. Över det verkar såklart influensers. Vår fjärde makt över vårt utseende och tänkande.
Är det nån som saknar sin telefon så är det som om jorden går under. Folk som hyr stugor och rum kollar vilka kanaler som finns, och finns det inte en viss kanal så kan de inte hyra just där.
Vilket totala vansinne som har brett ut sig.
Och vad kommer härnäst och stjäl vår dyrbara tid? Det har ju blivit totalt sjukt i vårt samhälle. När jag fyllde år senast så var det totalförbud för TV och mobiler. Först tittade alla på varandra, men det gick mycket bra. Ungarna hittade en fotboll och även så satt de och pratade med oss. Alla vuxna hade också kul utan telefonen i handen hela tiden. Enda gången det var tillåtet men mobil var om man ville ta kort. Tror det finns flera familjer som borde införa En viss tid utan TV och mobil.
Jag ser en mörk förfärlig framtid eftersom det ju inte stannar här. Företagen vill ju tjäna pengar och uppfinner därför allt fler jävulskaper dom gör oss asociala.

#mobiltelefoner #mobil #tv #dataspel #poddradio #influenser

Presentation


Den här bloggen består av en salig blandning av humor och allvar.
GLÖM INTE ATT SKRIV I MIN GÄSTBOK, TACK!
Dina kommentarer kan också bidra till nya uppslag.

Omröstning

Gillar du vintern?
 Nej, jag hatar skiten
 Ja, jag älskar vinter och snö
 Ja, om det finns lite snö
 Ja, om det finns mycket snö
 Jag åker till värmen över vintern
 Jag är glad att vi har 4 årstider

Fråga mig

6 besvarade frågor

Min gästbok

Senaste inläggen

Arkiv

Senaste kommentarerna

Tidigare år

Länkar

Kalender

Ti On To Fr
    1 2 3 4 5
6 7 8 9 10 11 12
13 14 15 16 17 18
19
20
21 22 23 24 25 26
27 28 29 30
<<< Juni 2022 >>>

Sök i bloggen

Kategorier


Ovido - Quiz & Flashcards