Var alltid ärlig mot dig själv och andra

Alla inlägg den 26 december 2022

Av Pink Ozzy - 26 december 2022 10:49

Sedan alla prishöjningar är det svårt för mig att hänga med och veta vad det nya priset är. Man skriver ut nya extrapriser men jag vet inte om det verkligen är ett extrapris.
Ta smör t ex. Det kostade ca 30 kr normalpris för ca 2 år sedan. Sen bara ökade man priset och sålde det till extrapris. För det mesta anger man nu ett normalpris på 60 kr per 500 gram. Det säljs dock till extrapris gör mellan 39 och 49 kr. Varför inte ha ett enhetligt pris på t ex 45 kr utan extrapris mm. Alla smarta köpare köper numera upp sig på smör när det är rea, vilket det ofta är och man kan ju inte äta mer bara för att det är billigare.
Sedan finns det ju dom som lägger mindre på priset och dom som går all in.
Finns en sorts ringar som man kan äta till fil. Ringarna kommer från Frebraco och säljs bl a av Willys och ICA. För ca 2-4 år sedan kostade de 14,90/paket på Willys och 20,90 på ICA. Sedan dess har Willys hört till 19,90 ,; 24,90 och nu 29,90. D v s 100% höjning på ca 1,5 år. Hutlöst ! Speciellt med tanke på att ICA höjt till 30,90, d v s betydligt lägre höjning även om det skiljer 1 kr. Jag och många med mig gade hoppats att man bara tog ut gör de faktiska höjningar. Men så är inte fallet. Man höjer så mycket man kan. D v s yill sviniga ockerpriser.

Av Pink Ozzy - 26 december 2022 10:16

Regeringen lovade tidigt i valrörelsen att gårdsförsäljningen av vin ska tillåtas. Ändå görs ingenting. Varför? Var ligger problemet?
Jag tror inte att detta skulle öka vinförsäljningen totalt sett. Vinerna kommer med några få undantag att bli ganska dyra. Inget som alkisar köper hem. Gårdarna ligger även långt ute på landet, vilket kräver bil. Det enda som oroar mig är stölder av vin kan öka.
Det borde egentligen ligga i regeringens intresse att få en lag dom godkänner vinförsäljning. Vinet kommer nog till stor del att säljas till utlandet för en god slant. Det kan lantbrukaren behöva. En liten del kommer att säljas på gårdar och några kommer säkert att kunna dyka upp i systemets beställningssortiment.
Vinodlarna kan slå sig ihop med t ex osttillverkare och har särskilda temakvällar. Finns otaliga restauranger en bit ut från städerna som idag lever på att servera egentillverkad mat. Då vore det ju fantastiskt spännande att kunna sälja vin från egen eller andras gårdar. Närodlat och klimatsmart.
Men det är klart, miljö och klimat har ju de blåbruna helt släppt efter att de bildade regering....

Presentation


Den här bloggen består av en salig blandning av humor och allvar.
GLÖM INTE ATT SKRIV I MIN GÄSTBOK, TACK!
Dina kommentarer kan också bidra till nya uppslag.

Omröstning

Gillar du vintern?
 Nej, jag hatar skiten
 Ja, jag älskar vinter och snö
 Ja, om det finns lite snö
 Ja, om det finns mycket snö
 Jag åker till värmen över vintern
 Jag är glad att vi har 4 årstider

Fråga mig

6 besvarade frågor

Min gästbok

Senaste inläggen

Arkiv

Senaste kommentarerna

Tidigare år

Länkar

Kalender

Ti On To Fr
      1 2
3
4
5 6 7 8 9 10 11
12 13 14
15
16 17 18
19 20 21 22 23 24 25
26 27 28 29 30 31
<<< December 2022 >>>

Sök i bloggen

Kategorier


Ovido - Quiz & Flashcards