Var alltid ärlig mot dig själv och andra

Alla inlägg den 6 februari 2023

Av Pink Ozzy - 6 februari 2023 16:51

Att det varit brist på vissa läkemedel har du säkertmärkt. Just nu är det slut på 750 läkemedel säger Läkemedelsverket.
Jag säger "skyll er själva". De flesta avtalen gör Läkemedelsverket månadsvis. Innebär att leverantören får en ojämn orderingång. Om de nu gör X antal läkemedel till Sverige ena månaden vet de inte om de får sälja något nästa månad och då får de såklart leta nya kunder om de inte vill bli av med en bit av tillverkningen. En sådan ryckig tillverkning tycker dom förståeligt inte glada åt. Då letar de istället efter en mer trogen kund. Blir det sedan något över kan väl Sverige få köpa.
Jag har alltid förespråkat långa kontinuerliga avtal på minst 1 år . Gärna med leveransgarantier. Förstår ju vem som helst att bästa pris får du om du garanterar att köpa mycket på lång sikt.
Därför är det Läkemedelsverkets skyldighet att garantera leveranser till svenska patienter genom att söka långvariga leverantörer. OMGÅENDE! Priset är inte det enda som gäller vid en upphandling. Leveranssäkerhet och kvalitet är andra. Dags att förhandla och inte bara ta lägsta pris. Då blir det brister som nu.

Av Pink Ozzy - 6 februari 2023 11:09

Att alkohol inte är nyttigt har vi ju vetat länge. Nu har forskare dock sett att järn lagras i (h)järnan när man dricker.
Så nu ska jag byta namn till Stålmannen.

Av Pink Ozzy - 6 februari 2023 11:04

I natt skedde en ordentlig ordbävning i Turkiet. Nu hoppas jag verkligen att Sverige INTE hjälper Erdogan och hans turkar. De har varit så envisa mot Sveriges NATO-ansökan så de ska inte ha hjälp från Sverige.
Tittar jag dock på kartan så kan det eventuellt ha varit över kurdernas område och i s f ska de ha direkthjälp från Sverige. Ingen hjälp som går via de officiella turkiska källorna.

Presentation


Den här bloggen består av en salig blandning av humor och allvar.
GLÖM INTE ATT SKRIV I MIN GÄSTBOK, TACK!
Dina kommentarer kan också bidra till nya uppslag.

Omröstning

Gillar du vintern?
 Nej, jag hatar skiten
 Ja, jag älskar vinter och snö
 Ja, om det finns lite snö
 Ja, om det finns mycket snö
 Jag åker till värmen över vintern
 Jag är glad att vi har 4 årstider

Fråga mig

6 besvarade frågor

Min gästbok

Senaste inläggen

Arkiv

Senaste kommentarerna

Tidigare år

Länkar

Kalender

Ti On To Fr
    1 2 3 4
5
6 7 8 9 10 11 12
13 14 15 16 17 18
19
20 21
22
23 24 25 26
27
28
<<< Februari 2023 >>>

Sök i bloggen

Kategorier


Ovido - Quiz & Flashcards