Var alltid ärlig mot dig själv och andra

Alla inlägg den 18 februari 2023

Av Pink Ozzy - 18 februari 2023 18:07

Det är dyrtid nu. Inflationen är uppe i ca 10% och många varor har blivit svindyra. Vissa är nästan dubbelt så dyra.
Själv tänker jag t ex på renkött. Det är kanske inte mer än 2-3 år sedan som den rökta renbogen kostade under 600 kr. Nu kostar den strax under 1000 spänn. Vad har då fördyrar renen? De lever på fjället och i skogen och äter det de hittar. Sen ska de slaktas och skickas till affären. Det kan ju inte vara den transporten som kostar 400 kr per kg? I s f ska jag bli lastbilschaufför. Nej, låt nån grupp granska dessa sviniga höjningar. Jag tror inte en sekund på att företagen bara tagit ut det dom borde.
Och vad drar man in på när pengarna tryter? Dyr mat. Därför har ekologiska matvaror kraftig minskat i försäljningen. Det kostar helt enkelt för mycket. Det är dyrtid nu.

Av Pink Ozzy - 18 februari 2023 17:55

Jag har tillhört dom som till och från köpt från Matsmart och varje gång känner jag mig lurad. Nu ska jag tala om varför.
1. Priset är för det mesta marginalt billigare. Många artiklar är dyrare än de du köper i affären när det är extrapris.
2. Ofta ett mycket snar bäst-före-datum.
3. Ju närmare sista förbrukningsdagen ju billigare är varan. Innebär att det är stor risk att du i s f företaget slänger produkten till slut.
4. Smaken är oftast sämre när de närmar sig slutdatumet.
5. Det följer med en ansenlig mängd godis, chips och annat gott. Något som du inte hade köpt i affären.
Så egentligen gör du i regel ingen vinst .

Av Pink Ozzy - 18 februari 2023 09:45

Det ryktas om att Sverige ska söka vinter-OS. Rena vansinnet! Vinter-OS är ju en tävling som aldrig går ihop. Jodå, säger de som vill ha OS i Sverige och NEJ säger dom som inte vill att våra skattepengar går dit när vi har en inflation på 10% med dyrare varor som följd och elpriser som har rusat. Vem vill då också bekosta ett OS där de besuttna kommer in gratis och gemene man får betala svindyra biljettpriser.
Ock ännu värre är ju det att det är Stockholm som ska söka men tävlingarna sprids ut över landet OCH till ett av Estland, Lettland eller Litauen. Utförsåkningen ska väl gå i Åre och ishockey lite varstans. Det enda som kan gå i Stockholm blir väl några hockeymatcher och lite konståkning.
Nej, sluta drömma och försök få Sverige på fötterna igen. Ett OS är bara en kostnad. Inte för jägarna utan för alla oss som gillar tävlingen, men inte i Sverige.

Presentation


Den här bloggen består av en salig blandning av humor och allvar.
GLÖM INTE ATT SKRIV I MIN GÄSTBOK, TACK!
Dina kommentarer kan också bidra till nya uppslag.

Omröstning

Gillar du vintern?
 Nej, jag hatar skiten
 Ja, jag älskar vinter och snö
 Ja, om det finns lite snö
 Ja, om det finns mycket snö
 Jag åker till värmen över vintern
 Jag är glad att vi har 4 årstider

Fråga mig

6 besvarade frågor

Min gästbok

Senaste inläggen

Arkiv

Senaste kommentarerna

Tidigare år

Länkar

Kalender

Ti On To Fr
    1 2 3 4
5
6 7 8 9 10 11 12
13 14 15 16 17 18
19
20 21
22
23 24 25 26
27
28
<<< Februari 2023 >>>

Sök i bloggen

Kategorier


Ovido - Quiz & Flashcards