Var alltid ärlig mot dig själv och andra

Alla inlägg den 24 mars 2023

Av Pink Ozzy - 24 mars 2023 10:11

Nu är det kris i landet. Programmet "Bäst i test" (BIT) försvinner från SVT. Själv försvann jag från Bäst i test för många år sedan. Nu ska i varje fall BIT gå över till TV4. Vilket nerköp! Det är väl bara ungar under 13 som kan tycka att det fortfarande är kul. Men å andra sidan ska väl kidsen ha lite kul dom också.

Av Pink Ozzy - 24 mars 2023 10:01

Ja så var det dags igen. Fransmännen strejkar igen. Denna gång för att regeringen vill höja pensionen från 62 till 64 år. Verkar som inte fransmännen fattar någonting.
Ja, jag ska väl inte kasta sten i glashus. Är ju pensionär sedan jag blev 63. Det var resultat av en möjlighet som jag tog. Hade jag fått arbeta till 65 hade jag väl gjort det.
Vi lever de facto mycket längre nu än på den tiden då pensionsreformen infördes och det kostar enorma pengar för staten. Man har ju genom åren löst det med att sänka pensionen. Nu går inte det längre så pensionen måste senareläggas och så småningom landa på 67 år. Vi tar det. Lite gnäll vid fikabordet på jobbet och sen är det över.
Så nu är frågan om vi är smartare än fransmännen? Ja, troligen. Om de ska ha 62 år och vi 67 är det ju enorma skattepengar som vi kan göra annat med. Undrar om de har det lika förmånligt i skola, vård och omsorg? Troligen inte. Och nu måste de vårda över 500 skadade i strejken. Nej, alla har ju sina regeringar valda på ett visst antal år. Gör de något somninte passar så byter man sin röst vid nästa val. Men strejk ska man göra i yttersta nödfall.

Presentation


Den här bloggen består av en salig blandning av humor och allvar.
GLÖM INTE ATT SKRIV I MIN GÄSTBOK, TACK!
Dina kommentarer kan också bidra till nya uppslag.

Omröstning

Gillar du vintern?
 Nej, jag hatar skiten
 Ja, jag älskar vinter och snö
 Ja, om det finns lite snö
 Ja, om det finns mycket snö
 Jag åker till värmen över vintern
 Jag är glad att vi har 4 årstider

Fråga mig

6 besvarade frågor

Min gästbok

Senaste inläggen

Arkiv

Senaste kommentarerna

Tidigare år

Länkar

Kalender

Ti On To Fr
    1 2 3 4 5
6 7 8 9 10 11 12
13
14
15 16
17
18 19
20
21
22 23 24 25
26
27 28
29
30 31
<<< Mars 2023 >>>

Sök i bloggen

Kategorier


Ovido - Quiz & Flashcards