Var alltid ärlig mot dig själv och andra

Direktlänk till inlägg 14 april 2022

Har det blivit bättre?

Av Pink Ozzy - 14 april 2022 20:21

Har det verkligen blivit bättre de senaste 50 åren? Ja, självklart har de flesta fått det bättre. Färg-TVn har kommit. Liksom datorer, mobiler och mycket annat. Allt fler har fått möjligheten till en vecka i solen. Ja, jag kan räkna upp mera.
MEN!
Hur har det egentligen blivit med Taxi, post, tele, apotek, tåg, bilbesiktning, vård och skola?

De gånger jag har behövt en taxi har det funkat helt OK för mig.

Posten delas i stor del numera mellan PostNord och Citymail. Men paket kan komma från PostNord, Schenker, ICA och ett antal företag som lägger in paketen i boxar som du sedan kan öppna via en kod. Fungerar ju i princip, men jag måste gå runt till olika platser för att få ut mina paket vilket är uselt. PostNord och Citymail delar dessutom inte ut posten dagligen längre. Men man måste ändå kolla dagligen eftersom man inte vet när respektive bolag kommer med posten. Rena skandalen. Det skulle bli mycket bättre med ett bolag som delade ut post.

Hela telemarknaden har ju blivit ett enda hytter. Alla bjuder ut sina priser, men det är nästan stort omöjligt att jämföra priserna. Där borde staten verkligen gå in och styra upp hela marknaden.

Apoteken är på tok för många. De finns ju snart sagt överallt. Inom en radie av 2 mil når jag i stort sätt 5 apotek och kan dessutom hämta ut beställda mediciner på 3 platser. Vem betalar detta spektakel? Jo, vi genom skatten.

Och sen detta tågelände. Hur många tågföretag finns det i Sverige numera? Ja, jag vet inte, bara att det är på tok för många.

Bilbesiktningar har vi flera av. De lockar med billiga priser och vissa missar då i en effektiv kontroll. Jag vill veta om min bil är säker inte vara med och tävla om det bästa priset.

Vården har blivit skrämmande dålig. Det gäller både den kommunala som den privata. En släkting till mig fick inte städat på dryga 6 veckor. Dammråttorna jagade varandra och fläckar av både det ena och andra över hela golvet. Detta var ett kommunalt ålderdomshem. De privata är inte ett dugg bättre. Det fuskas och lyckas för miljarder.

Och till sist skolan. Vem har förstört skolan? Jo, regeringen som SD läppte skolan fri och föräldrar som vet allt mycket bättre än lärare som har flerårig utbildning. Sedan får ju privata skolor i stort sett samma skolpeng. Den kommunala skolan måste använda pengarna till barn med svåra förhållanden och barn med diagnoser. De privata stoppar en stor del av skattepengarna i egen ficka.

Det var en del av de senaste 50 årens förändringar. Tycker du fortfarande att det blivit bättre? Jo, gemene man har väl fått det bättre, även om Ukrainakriget nu kastar oss ett antal år bakåt i tiden. Men hur bra hade vi haft det utan ovanstående heidlösa och vansinniga delningar av branscher?

#taxi #sj #tåg #postnord #citymail #skola #friskolor #vård #privatvård #vård #ålderdomshem #bilbesiktning #apotek #alltärintebättrenu

 
 
Ingen bild

Pompej

15 april 2022 13:22

Vadå sämre? Hur vågar du ifrågasätta vår regering som styrs av socialdemokraterna? Som gammelsosse kan jag tala om att det är de bästa styret. Felet du gör är att fokusera på SD, SD har ingen makt alls. Så du gör helt fel i fråga.

Sen att du tycker det blivit bättre beror säkert på att din familj var fattigjon. Minns själv på 50-talet när dricksvattnet vad sådär, mat fanns knappast, i varje fall dåligt utbud. Ingen rinnande toalett. Så om det är din definition av bättre så håller jag med. Att åka tåg istället för häst, jovisst.

Sammanfattningsvis, har gemene man det bättre rent fysiskt och materialistiskt, ja? Har de det bättre på en mental nivå, nej, folk är spydigare och vidrigare, fegare och väldigt oinformerade.

Så tekniken har inte ändrat mycket på den fronten.

tack och hej!

Pink Ozzy

16 april 2022 09:51

Ja, att de blivit både spydiga och vidrigare märks ju på ditt svar. Nej, mina föräldrar var inga fattigdom utan arbetare. Dagens arbetare har det betydligt bättre än på t ex 60-talet. Däremot kanske de var psykiskt friskare, men det vet man nästan inget om eftersom det saknas relevant forskning om det. Men det är säkert så, eftersom varenda människa hela tiden måste kolla i sin telefon.

 
Pinkozzy

Pinkozzy

16 april 2022 10:27

Jo, en sak till. Kalla mig aldrig mer för en SDare. Finns ingen som är längre bort än jag. Däremot är jag helt frihängande, vilket kan medföra att de ibland tänker som jag.

http://Pinkozzy/ploggplatsen.se

 
Ingen bild

Krister

16 april 2022 13:52

Väntar förgäves på att stridshingsten gör handling av orden och öppnar sitt hjärta och hem för ukrainska flyktingar.

Pink Ozzy

16 april 2022 20:48

Vore det bara för mig skulle jag gärna ta emot några, men jag är inte ensam i hushållet. Jag förstår också helt och hållet anledningen till motståndet.

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Pink Ozzy - Tisdag 14 maj 09:34

Igår gick Sverige - Tyskland i Ishockey-VM. TV6 visade matchen och man hade 4-5 "experter" och programledare som babblade i munnen på varandra. Ibland hörde man ingenting för alla ville vara lite mer expert än nån annan. Det här är mågot TV6 får lägg...

Av Pink Ozzy - Måndag 13 maj 16:58

På radion sa dom att betalningar och överföringar kommer att bli betydligt annorlunda och svårare med start nästa år. Allt skulle dock inte komma på en gång utan ändringarna ska komma lite undan för undan. Sllt för att försvåra det för de kriminella ...

Av Pink Ozzy - Måndag 13 maj 10:15

Sedan coronan bröt ut har priset stadigt ökat. Efter coronan har det sjunkit, eller inte? Allärerna gör reklam för att smöret ordinarie pris är nånstans mellan 54 och 65 kronor. MEN, det är alltid nån kedja som har extrapris. Numera oftast 29,90 och ...

Av Pink Ozzy - Måndag 13 maj 09:27

Tycks vara så att SD har en ganska stor trollfabrik. Det innebär att de betalar pengar för att folk (trollfabrik) skriver gott om SD och skit om oppositionen.  Kanske funkar hos folk som inte läser på själva. Det funkar inte hos belästa väljare. Sj...

Av Pink Ozzy - Måndag 13 maj 09:05

Både pressbyrån och 7eleven kommer fr o m 2025 att fasa ut cigaretter. Jag vet dock inte vilket ben jag ska stå på. Anledningen är flera. Rökarna kan lätt gå till andra aktörer som fortfarande säljer cigaretter. Smugglingen kommer att öka och gängen ...

Presentation


Den här bloggen består av en salig blandning av humor och allvar.
GLÖM INTE ATT SKRIV I MIN GÄSTBOK, TACK!
Dina kommentarer kan också bidra till nya uppslag.

Omröstning

Gillar du vintern?
 Nej, jag hatar skiten
 Ja, jag älskar vinter och snö
 Ja, om det finns lite snö
 Ja, om det finns mycket snö
 Jag åker till värmen över vintern
 Jag är glad att vi har 4 årstider

Fråga mig

6 besvarade frågor

Min gästbok

Senaste inläggen

Arkiv

Senaste kommentarerna

Tidigare år

Länkar

Kalender

Ti On To Fr
        1 2 3
4 5 6 7 8 9
10
11 12 13 14
15
16 17
18 19 20 21 22 23 24
25 26
27
28 29 30
<<< April 2022 >>>

Sök i bloggen

Kategorier


Ovido - Quiz & Flashcards