Var alltid ärlig mot dig själv och andra

Alla inlägg den 14 april 2022

Av Pink Ozzy - 14 april 2022 20:21

Har det verkligen blivit bättre de senaste 50 åren? Ja, självklart har de flesta fått det bättre. Färg-TVn har kommit. Liksom datorer, mobiler och mycket annat. Allt fler har fått möjligheten till en vecka i solen. Ja, jag kan räkna upp mera.
MEN!
Hur har det egentligen blivit med Taxi, post, tele, apotek, tåg, bilbesiktning, vård och skola?

De gånger jag har behövt en taxi har det funkat helt OK för mig.

Posten delas i stor del numera mellan PostNord och Citymail. Men paket kan komma från PostNord, Schenker, ICA och ett antal företag som lägger in paketen i boxar som du sedan kan öppna via en kod. Fungerar ju i princip, men jag måste gå runt till olika platser för att få ut mina paket vilket är uselt. PostNord och Citymail delar dessutom inte ut posten dagligen längre. Men man måste ändå kolla dagligen eftersom man inte vet när respektive bolag kommer med posten. Rena skandalen. Det skulle bli mycket bättre med ett bolag som delade ut post.

Hela telemarknaden har ju blivit ett enda hytter. Alla bjuder ut sina priser, men det är nästan stort omöjligt att jämföra priserna. Där borde staten verkligen gå in och styra upp hela marknaden.

Apoteken är på tok för många. De finns ju snart sagt överallt. Inom en radie av 2 mil når jag i stort sätt 5 apotek och kan dessutom hämta ut beställda mediciner på 3 platser. Vem betalar detta spektakel? Jo, vi genom skatten.

Och sen detta tågelände. Hur många tågföretag finns det i Sverige numera? Ja, jag vet inte, bara att det är på tok för många.

Bilbesiktningar har vi flera av. De lockar med billiga priser och vissa missar då i en effektiv kontroll. Jag vill veta om min bil är säker inte vara med och tävla om det bästa priset.

Vården har blivit skrämmande dålig. Det gäller både den kommunala som den privata. En släkting till mig fick inte städat på dryga 6 veckor. Dammråttorna jagade varandra och fläckar av både det ena och andra över hela golvet. Detta var ett kommunalt ålderdomshem. De privata är inte ett dugg bättre. Det fuskas och lyckas för miljarder.

Och till sist skolan. Vem har förstört skolan? Jo, regeringen som SD läppte skolan fri och föräldrar som vet allt mycket bättre än lärare som har flerårig utbildning. Sedan får ju privata skolor i stort sett samma skolpeng. Den kommunala skolan måste använda pengarna till barn med svåra förhållanden och barn med diagnoser. De privata stoppar en stor del av skattepengarna i egen ficka.

Det var en del av de senaste 50 årens förändringar. Tycker du fortfarande att det blivit bättre? Jo, gemene man har väl fått det bättre, även om Ukrainakriget nu kastar oss ett antal år bakåt i tiden. Men hur bra hade vi haft det utan ovanstående heidlösa och vansinniga delningar av branscher?

#taxi #sj #tåg #postnord #citymail #skola #friskolor #vård #privatvård #vård #ålderdomshem #bilbesiktning #apotek #alltärintebättrenu

Av Pink Ozzy - 14 april 2022 19:43

Tittar på Lyckoviken som går på TV3 och på Viaplay. Serien i sig är så typisk för en svensk serie med otroende hit och dit. Bråk och avundsjuka och allt sånt som hör till en serie.
Det som dock är frapperande är produktplaceringen av kyl-och frysföretaget SMEG. Hur kommer det sig annars att varenda hus har SMEG-kylar och frysar i köken. Gör man det i något hus så är det väl accepterat. Men i varenda kök är bara för uselt. Vad fick TV3 för detta?

#lyckoviken #smeg #produktplacering #TV3 #viaplay

Av Pink Ozzy - 14 april 2022 13:21

En mycket gammal vän till mig ringde nyss och var ytterst upprörd. Han ringde även sist i samma ärende.
Han har tydligen nu sagt upp bekantskapen med både TUI och TUICARD. Detta eftersom TUI "beslagtog" 2000 kr som han nu inte får använda till en resa fast man tidigare sagt så. Han ligger ju i riskzonen och äter massor är tabletter varje dag och tar en spruta i veckan, så han vågade helt enkelt inte åka i vintras. Jag förstår honom fullt ut.
TUI menar att han ska ta detta med TUICARD (man är tydligen försäkrat där om man betalar med kortet) och vice versa. Men ingen har tydligen tagit sitt ansvar så nu bad han dom fara åt skogen.
Egentligen gjorde han rätt. Bryr man sig inte om sina kundrelationer ska man inte ha kunder. Jag kommer att följa honom och resa med något annat bolag. Vänner håller ihop.

#tui #tuicard #kundrelationer #reseförsäkring #bojkottatui

Av Pink Ozzy - 14 april 2022 10:13

Alla ni som i helgen ger er ut i bil. TA DET LUGNT !
Från ca lunch idag kommer vägarna att vara proppfulla. Är det bil efter bil så GE FAN i att köra om. Det tar en halvtimme att köra om 10 bilar och tjäna 100 meter. I varje fall alla dom som ska genom Dalarnas fina natur. Från Stockholm till Sälen går det att tjäna en hel del tid....när det är lågtrafik. Men inte i helgen. Då ska msn bara rätta in sig i ledet.
Sätt inte ditt och din familjs liv på spel. För att inte tala om andra trafikanter liv.
Så kör försiktig, håll avstånd och ta det lugnt så ska de se att du får en trevlig påsk.

Av Pink Ozzy - 14 april 2022 10:05

Tittade en stund på det nya programmet Hjulet på TV4. Vad var det? Vi orkade bara 10-15 minuter innan vi bytte kanal. Hur kan man lägga pengar på ett sånt elände? En blandning av Muren, Postkodmiljonären och riktig usel TV. Och Petra Mede gör ju sällan programmen bättre.
Hur många hängde med i svängarna överhuvudtaget? Nej, lägg ner skiten på en gång. Ingen vill nog se sånt skräp.

#hjulet #tv4 #muren #postkodmiljonären #useltv #petramede #läggnerhjulet #läggnetskiten #sämstajagsett

Av Pink Ozzy - 14 april 2022 09:59

Önskar alla mina läsare en riktig glad påsk och hoppas ni vill fortsätta läsandet. Vi lär ju få varmt och soligt på många håll. Synd bara att de får lite väl varmt i fjällen. Blir ju inga bra backar om det är 10 grader.
Det senaste halvåret har läsarantalet ökat månad för månad och det tycks bli så också i april. Beror väl delvis på att jag varit mer aktiv och berört flera, för mig, viktigt ämnen.
Skulle även få reda på bra bloggadressen så att vi kan länka till varandra. På så sätt får vi kanske ännu fler läsare.
Ha det så gott nu och ha en äggande påsk.
????????????

Av Pink Ozzy - 14 april 2022 09:51

Man pratar från politiker och polishåll om hur man ska få slut på skjutandet i Sverige. Men det händer ju inget annat än att skjutande ÖKAR.
När ska polisen börja att rensa upp i skjutträsket. Det verkar ju hela tiden vara olika grupperingar mot varandra.
Som tur så drabbas sällan vanliga personer utan för det mesta är det ju små grupperingar som ska göra upp med varandra. Men det är ju på grund av narkotikaaffärer och rätt till olika områden. Så ett ordentligt tag från polisens sida skulle ju hjälpa på flera sätt. Men de har väl fullt upp med att skriva ut pass till dom som vill ligga i solen och lata sig...

Presentation


Den här bloggen består av en salig blandning av humor och allvar.
GLÖM INTE ATT SKRIV I MIN GÄSTBOK, TACK!
Dina kommentarer kan också bidra till nya uppslag.

Omröstning

Gillar du vintern?
 Nej, jag hatar skiten
 Ja, jag älskar vinter och snö
 Ja, om det finns lite snö
 Ja, om det finns mycket snö
 Jag åker till värmen över vintern
 Jag är glad att vi har 4 årstider

Fråga mig

6 besvarade frågor

Min gästbok

Senaste inläggen

Arkiv

Senaste kommentarerna

Tidigare år

Länkar

Kalender

Ti On To Fr
        1 2 3
4 5 6 7 8 9
10
11 12 13 14
15
16 17
18 19 20 21 22 23 24
25 26
27
28 29 30
<<< April 2022 >>>

Sök i bloggen

Kategorier


Ovido - Quiz & Flashcards