Var alltid ärlig mot dig själv och andra

Alla inlägg den 19 oktober 2022

Av Pink Ozzy - 19 oktober 2022 09:50

Idag kom Handelsbanken ut och visade rekordvinster och de andra bankerna kommer snart efter. Anledningen är enkel. Riksbanken höjer styrräntan och pang så höjer bankerna utlåningsräntan minst lika mycket. Och så har skett flera gånger. Däremot har de inte höjt inlåningsräntan i samma utsträckning. Dina pengar lånas sen ut till en hög ränta och bankerna gör vinster.
Dags att bankerna även höjer inlåningsräntorna lika mycket som utlåningsräntorna så att inte räntegapet blir ännu större.

Av Pink Ozzy - 19 oktober 2022 09:40

De fyras gäng, d v s de blåbruna har lurat halva svenska folket. Därför sitter vi nu med ett gäng lögnare som lovar runt och håller tunt. Jag lär återkomma om detta många gånger framöver, men här kommer del 1.
Nu säger man att flera reformer som man hade tänkt ta måste skjutas på framtiden eftersom vi är på väg in i en lågkonjunktur och vi har en hög inflation. Vilket skitsnack. Vi hade val för 1 månad sen och det var samma läge då och även i juli och augusti. Så nån gång under valrörelsen borde man har stoppat sina löften. Här lovar Kristersson 100 dagar hit och dit och nu blir det knappt något.
Det som dock tas bort är Socialdemokraternas krav på milköprövning av våra små elkraftverk i landet. Detta kommer att betyda att ål, vissa laxsarter, nejonöga m fl kommer att vara ännu mer utrotningshotade.
Som jag sa så borde man redan före valet sett hur det ligger till med Sverige och övriga världen. Det gjorde man, men ljög oss rakt i ansiktet. Nej, inte mig och ca 48% till.
Nu efter valet har man dock återfått sin görmåga att sia om framtiden. Man säger att det ser mörkt ut och att budgeten inte kommer att innehåller förändringar av inkomst, pensions och drivmedelsskatterna. Det sista tycks ju varje vettig människa kunnat räkna ut redan före valet. Våra drivmedelspriser är så låga så vi måste fråga EU om lov om vi ska minska drivmedelskostnaderna.
Så budgeten blir stram, men lite blir det nog över till de besuttna. Men det blir inte den enda strama budgeten. Det kommer 2 till innan man inför sin sista budget kör hårt och strör pengar omkring sig inför nästa val...

Presentation


Den här bloggen består av en salig blandning av humor och allvar.
GLÖM INTE ATT SKRIV I MIN GÄSTBOK, TACK!
Dina kommentarer kan också bidra till nya uppslag.

Omröstning

Gillar du vintern?
 Nej, jag hatar skiten
 Ja, jag älskar vinter och snö
 Ja, om det finns lite snö
 Ja, om det finns mycket snö
 Jag åker till värmen över vintern
 Jag är glad att vi har 4 årstider

Fråga mig

6 besvarade frågor

Min gästbok

Senaste inläggen

Arkiv

Senaste kommentarerna

Tidigare år

Länkar

Kalender

Ti On To Fr
          1 2
3 4 5 6 7 8 9
10 11 12 13 14 15 16
17 18 19 20 21 22 23
24 25 26 27 28 29 30
31
<<< Oktober 2022 >>>

Sök i bloggen

Kategorier


Ovido - Quiz & Flashcards