Var alltid ärlig mot dig själv och andra

Alla inlägg den 8 januari 2024

Av Pink Ozzy - Måndag 8 jan 17:49

Franz Beckenbauer fick mig att följa fotbollen i alla år från 1962. En elegantprson både på och utanför planen. En av världens bästa spelare. Mannen som införde liberospelet och en mästare på att glidtackla bollen från motståndaren utan att nudda motståndaren. En riktig gentleman. Vila i frid Franz.

Av Pink Ozzy - Måndag 8 jan 10:09

Kollar just på en elbilstest av några elbilar och jag tycker nog att elbilarna måste bli betydligt bättre innan jag köper en.

Först är det det hutlösa priset. Det är inte värt det hur mycket miljövän jag än är. Sedan visar det sig att man skarvar rätt frisk på antal mil den ska klara. Jag undrar hur det ser ut i Sveg på vintern när alla ska upp och åka skidor. Då måste de ladda i Sveg eller möjligen Svenstavik. Det måste ju bli kaos där när det redan är kaos när folk dks tanka.

I testet visar det sig att elbilen inte kommer utlovade 65 mil, utan bara 58 mil. Är man sedan 4 eller 5 i bilen och i övrigt full last och takräcke så lär väl bilen gå ännu färre mil. Är det sedan kallt ute så tappar den ytterligare 30%. Så 58 mil minus 30%= 40,6 mil. Och låt oss säga att full bil med full last är 10% försvinner ytterligare 4 mil och du är snabbt nere i ca 36 mil. Bara själva kallstarten en jall vinterdag drar runt 3 mil och du är nere i 33 . Typ av däck under vintern minskar räckvidden med uppåt 30% så skulle bilen i detta fallet en Tesla gå i ca 20 mil. Av någon konstig anledning får man på Aftonbladet vara en minskning av drygt 6 mil. Jag vet inte hur de räknat. Det är ju inte så lätt med procenträkning, men med deras uppgifter så går en fullastad bil som går upp till fjällen en smällkall vinterdag med däck som inte är av bästa sort högst 20-35 mil. Det blir 3 laddstopp på vägen upp och 3 ner. Nej, jag väntar nog med att skaffa en elbil. 

Nu kanske du tycker jag skitar ner i naturen. OK, då får jag föra det, men vi är 8 miljarder på detta klot. Om jag nu har en elbil eller en hybrid blir nog skillnaden försumbar. Finns massor av åtgärder staten kan göra först innan de sätter strypkoppel på oss bilister.

Av Pink Ozzy - Måndag 8 jan 09:19

Frugan har också sina bekymmer med ryggen fast inte på samma sätt som mig. Men igår dammsög jag hela nedre våningsplanet för att avlasta henne lite. Det gick i sakta mak framåt. Men jag hade hela tiden i bakhuvudet att jag kommer att få betala dyrt idag. Och mycket riktigt, idag kan jag knappt gå trots mina morfintabletter. Saker jag tappar på golvet kan jag inte få upp eftersom ryggen gör så ont när jag försöker att komma ner. Så idag blir det en riktig skitdag.

Presentation


Den här bloggen består av en salig blandning av humor och allvar.
GLÖM INTE ATT SKRIV I MIN GÄSTBOK, TACK!
Dina kommentarer kan också bidra till nya uppslag.

Omröstning

Gillar du vintern?
 Nej, jag hatar skiten
 Ja, jag älskar vinter och snö
 Ja, om det finns lite snö
 Ja, om det finns mycket snö
 Jag åker till värmen över vintern
 Jag är glad att vi har 4 årstider

Fråga mig

6 besvarade frågor

Min gästbok

Senaste inläggen

Arkiv

Senaste kommentarerna

Tidigare år

Länkar

Kalender

Ti On To Fr
1 2 3 4 5 6 7
8 9 10 11 12 13 14
15 16 17 18 19 20 21
22 23 24 25 26 27 28
29 30 31
<<< Januari 2024 >>>

Sök i bloggen

Kategorier


Ovido - Quiz & Flashcards