Var alltid ärlig mot dig själv och andra

Alla inlägg den 24 januari 2024

Av Pink Ozzy - Onsdag 24 jan 08:54

Jag börjar bli mäkta irriterad på dagens galor och priser. Är det inte dags att skippa prisutdelningar i dagens form? 

Fotbollsgalan är befogad helt OK eftersom man tävlar i samma sport. Men det är också en av de få. Idrottsgalan bör läggas ner eller kraftigt göras om, även om årets gala var ovanligt bra. Och det är ju inte själva galan jag irriteras över utan prisutdelningarna. Man kan helt enkelt inte jämföra helt olika sporter.  Titta bara på Järringpriset. För några år sedan vann en ryttare 2 gånger på rad genom fusk. Varenda hästtjej röstade för att de mer eller mindre blivit tillsagda. Och hur var det i år. Stål fick 55.000 röster Duplantis 93.000 och ettan Ebba Andersson fick 161.000 röster. Jag älskar Ebba Anderssons framfart i backen och har i princip inget emot hennes pris, men har hon förtjänat nästan det dubbla antal röster somMondo Duplantis och drygt 3 gånger fler än Daniel Stål? Och hur kommer det sig att hon vann det tyngsta priset men inte priset för årets kvinnliga idrottare? Eller vill man sägs att Ebba inte är kvinna eftersom priset gick till en annan kvinna ? Detta pris är t o m sämre än att vinna.  Kan man inte tävla i musik, som många inkl mig tycker så kan man verkligen inte tävla i olika idrottsgrenar.  Antingen lägger man ner spektaklet eller så hör man om priserna enligt t ex följande. Man räknar helt enkelt ut vem som är bäst. Observera att poängen jag skriver är exempel och ska självfallet filas lite på. Men nånting åt det här hållet skulle detta kunna vara.

SM-guld, silver, bons, övriga placeringar räknas som 10, 5, 3, 1 poäng.

VM- guld, silver, de övriga inom de tio första räknas som 100, 50, 25, 7, 6,5 4 3,2,1 poäng

Os-guld, silver, brons får 150, 75, 35, 15, 10,5, 4, 3, 2, 1

Sedan får man poäng på nationell nivå typ 10, 9, 8 7....

Tävlingar på internationell nivå 25, 22, 19, 16, 13,10, 8, 5,2,1

Golden League eller motsvarande 50, 40, 30, 20, 15, 10, 5, 3, 2, 1

Lagidrotter ska också ha poäng. V M i fotboll borde t ex ha dubbelt som VM i andra grenar. D v s 200 poäng till alla som spelat t ex 75% av matcherna.

Långlopp, grenspecifika galor, o s v får också poäng får också poäng.  Filar man lite på poängen så får man en rättmätiga vinnare av "världsidrottspriset". 

Så nu är det bara för några duktiga statister att räkna på en bra mall och köra efter den. Vill man sedan ha en egen gala så ska man kunna hämta information från dessa statister. Kostnaden bör tas från förbunden, sponsorer, mm.

Det här gör ju att det blir en rättvis vädemätare som alla kan lita på. Så, nu är det vara att sätta ihop ett team som har hand om detta. Lyckas man sedan få resultaten direkt till teamet som räknar går det dessutom mycket fort att få fram resultaten så att folket hela tiden får en uppdaterad lista. Jag tror stenhård på detta och hoppas att någon som kan förverkliga idéen så skulle vi få en världsidrottare.

Presentation


Den här bloggen består av en salig blandning av humor och allvar.
GLÖM INTE ATT SKRIV I MIN GÄSTBOK, TACK!
Dina kommentarer kan också bidra till nya uppslag.

Omröstning

Gillar du vintern?
 Nej, jag hatar skiten
 Ja, jag älskar vinter och snö
 Ja, om det finns lite snö
 Ja, om det finns mycket snö
 Jag åker till värmen över vintern
 Jag är glad att vi har 4 årstider

Fråga mig

6 besvarade frågor

Min gästbok

Senaste inläggen

Arkiv

Senaste kommentarerna

Tidigare år

Länkar

Kalender

Ti On To Fr
1 2 3 4 5 6 7
8 9 10 11 12 13 14
15 16 17 18 19 20 21
22 23 24 25 26 27 28
29 30 31
<<< Januari 2024 >>>

Sök i bloggen

Kategorier


Ovido - Quiz & Flashcards