Var alltid ärlig mot dig själv och andra

Alla inlägg den 1 oktober 2023

Av Pink Ozzy - 1 oktober 2023 11:46

Alla klagar på prishöjningar, så även jag. Det som dock värre är, är det faktum att folk vill ha kompensation i lön och förutom det även från staten.
Men snälla ni. All kompensation betala av er via ökade priser och ökade skatter. Och tänk på att skatt är inte bara den som dras från lönen. Nej, dessutom har du t ex moms alkoholskatten, tobaksskatt och mycket annat. Dessutom har ju regeringen bytt namn på många skatter. T ex vägskatt är vägavgift och fastighetsskatt har blivit an fastighetsavgift, mm. Så av din lön får du inte behålla så mycket. Folk har räknat på vad som blir kvar. Det tänker jag dock inte göra. Kan bara att Sverige är ett relativt stort land med varaca 11 miljoner invånare. Dessa ska hålla skola, vägar, sjukhus, äldrevården, ambulanser, järnvägen, polisen, räddningstjänsten och mycket, mycket annat.
Vill du hetala mindre i skatt eller ha mer kompensation så räkna med att du får betala ändå på ett eller annat sätt. Så är detoch kommer alltid att vara så länge vi haren fungerande demokrati.
Så det är bara att tugga i sig.

Av Pink Ozzy - 1 oktober 2023 10:04

Intressant! Putin och Erdogan är ju goda vänner på fler sätt. Fredriksson är inte vän med nån av dom.
Erdogan hoppar på Sverige så fort en koran bränns. Vad kommer Erdogan att göra nu då någon bränt en koran i Ryssland? Troligen absolut ingenting.
Det visar det falskspel han bedriver i NATO-frågan. Han hoppar på Sverige bara för att få fördelar. Att hoppa på Putin har han inget för.
Det är så Erdogan spelar sitt politiska spel. Ingen ärlighet och heder hos denne man inte.
Men heder fanns det i den man som gav koranbrännaren en riktig omgång. Mer sånt i Sverige tack.

Av Pink Ozzy - 1 oktober 2023 09:06

Idag är det den första oktober och jag åt just en smörgås med bl a egen sallad, gurka och paprika. I oktober!
Efter en väldig svängig sommar så har det hållit i sig ända till första oktober. Igår var det fint väder så jag både sådde och satte lök. Ska bli intressant att se om det kommer upp.
P g a ryggen ska jag inte arbeta i trädgården längre än1 timme per dag. Igår var jag dock ute 2,5 timmar. Något som jag alltid får betala dyrt nästa morgon då jag inte kan sitta i köket utan sitter i min fåtölj i vardagsrummet.
Men tillbaka till oktober. Hur resten av året blir vet ingen. Det kan ju bli både torrt och varmt eller blött och kallt. Å andra sidan tar jag dan lite som den kommer. Jag kan gå ut och pyssla i trädgården en lagom varm sommardag eller sitta inne och mysa inne en kall vinterdag. Att sitta under en filt med en kopp te och en bok är ju inte heller fel.
Men först får vi väl se hur oktober blir i år och när jag pbg a frost måste gräva upp de sista potatisarna och morötterna.

Av Pink Ozzy - 1 oktober 2023 08:55

På efternatten hade jag en sådär fantastisk dröm. Visserligen såg inte orten ut som den gjorde för drygt 60 år och mycket var förändrad, men jag fick prata med mina farföräldrar som båda dog på 70-talet.
De var mitt allt under mina första 6-7 åren. Sen smugglade mamma med oss bägge brödrar och denna listiga, lögnaktiga och falska mor lyckades med konstycket att få till ett besöksförbud. Därför hade jag mindre och mindre kontakt med henne. Därefter flyttade hon med oss så långt så mina farföräldrar inte kunde besöka oss och denna s k mamma gav oss inte heller pengar att besöka dom.
Men denna natt fick jag prata minnen med dom. Det var så skönt när jag vaknade och kom ihåg drömmen, vilket jag sällan gör.
Detta visar också hur svårt det är för barn att mista någon i en skilsmässa och att detta kan följa med en hela livet.
Det gör också att jag är mindre och mindre rädd för döden eftersom jag tror att dom finns däruppe och tar hand om mig när jag kommer, min kära farmor och käre farfar.

Presentation


Den här bloggen består av en salig blandning av humor och allvar.
GLÖM INTE ATT SKRIV I MIN GÄSTBOK, TACK!
Dina kommentarer kan också bidra till nya uppslag.

Omröstning

Gillar du vintern?
 Nej, jag hatar skiten
 Ja, jag älskar vinter och snö
 Ja, om det finns lite snö
 Ja, om det finns mycket snö
 Jag åker till värmen över vintern
 Jag är glad att vi har 4 årstider

Fråga mig

6 besvarade frågor

Min gästbok

Senaste inläggen

Arkiv

Senaste kommentarerna

Tidigare år

Länkar

Kalender

Ti On To Fr
            1
2 3 4 5 6 7 8
9 10 11 12 13 14 15
16 17 18 19 20 21 22
23 24 25 26 27 28 29
30 31
<<< Oktober 2023 >>>

Sök i bloggen

Kategorier


Ovido - Quiz & Flashcards