Var alltid ärlig mot dig själv och andra

Alla inlägg den 4 oktober 2023

Av Pink Ozzy - 4 oktober 2023 11:02

Jag har under många år tyckt qtt lilla Sverige har på tok för många kanaler vilket går ut över kvalitéen. Ta femman t ex. De har ett fåtal sevärda program som t ex alla mot alla. Men vissa dagar har de över 90% repriser. Ja, vad dom tycker är repris. Vissa dagar står det inte repris på någon film men den kan ha gått på flera kanaler tidigare ändå. Men det var ett exempel.
Vidare har TV4 köpt upp C-more. Hur länge nu det kan hålla. Nu ska även SVT spara över 70 miljoner. Och allt går ut över oss tittare. Både med sämre program som med högre avgifter. Dessutom betalar du ju "TV-licens varje gång du handlar varor från bolag som gör reklam i kanalerna.
Reducerade man antal kanaler med över 50 % skulle det bli färre men bättre program.
Du ska få några exempel.
Första dejten-teens. Vad är det som är intressant och spännande i det programmet? Det var bara ett enda exempel.
Jämför det programmet med Alla Mot Alla. Det är ju 2 program som är totalt olika. Det ena utan någon som helst innehåll och det andra med massor av intressanta frågor och spännande fighter. Snart kommer dessutom På Spåret. Ytterligare ett av det fåtal riktigt bra program som ger nånting. Nan kan ju dessutom tävla mot sig själv eller partnern.
Ochvart har alla riktigt bra TV-pjäser tagit vägen? Nu är det på tok för mycket rent trams på TV. Och vart tog SVTs utlovade sportkanal vägen?
Och nu ska alla kanaler spara. Innebär mer reklam och mindre kvalitets-TV.

Av Pink Ozzy - 4 oktober 2023 10:37

Konstigt att jag lever egentligen. Ska berätta hur det ligger till.
Jag har en mycket ovanlig form av cancer. För det tar jag 1 spruta per månad. Dessutom slår sprutan ut normal matsmältning. Därför måste jag äta 1-4 piller varje gång jag stoppar nåt i munnen.
Har trasiga diskar i ryggen och äter massor av tabletter för att lindra smärtan men ganska dåligt resultat.
Hjärtat slår lite som det vill och därför måste jag ta en tablett morgon och kväll.
Jag har också "lastbilssjukan". Det är en nerv mellan höften och knät som gör att man får en mycket obehaglig känsla i benen. Det går åt 6 tabletter o dan för det.
Dessutom har jag typ2-diabetes vilket innebär att jag tar dagliga tabletter samt stt jag tar 1 spruta i magen varje tisdag.
Min prostata är ordentligt förstorat vilket innebär ett evigt skvättande vissa dagar och nätter. Tar 3 olika tabletter varje dag. Varje kväll innan jag lägger mig tömmer jag dessutom blåsan på allt med en ca 40 cm lång katet.
Jag har en cysta i en pungkula så den är ca 10 ca lång och 7cm bred. Inget man gör något åt.
P g a vissa händelser från ca 4 års ålde och framåt tar jag ca 6-7 tabletter o dan.
Har också fått nya linser i ögonen som gör att jag emellanåt måste smörja dom .
Jag har också tinnitus, som dom inte gör något åt eftersom det inte finns något.
På kvällen tar jag tabletter som lugnar ner blåsan ordentligt. Dessutom 1 piller så att jag sover på efternatten.
Ja, det var väl det mesta, även om jag säkert glömt något. Sån är livet för en piller och sprutoman men mycket värk och andra bekymmer.
Men det finns säkertdom som har det värre, men troligen inte allt för många. Hur är pillerlivet för dig?

Av Pink Ozzy - 4 oktober 2023 09:49

I morse trodde jag att det var första april. På radi sa dom att de i Nyköping, en ort i Sörmland ska införa digitala kundvagnar.
För några år sedan togs ju "låsen" bort, d v s man stoppade in en 5 eller 10-krona alternativt en plastbricka och så fick man en vagn att handla med. Allt i hopp o att kunden ställer tillbaka sin vagn. Tyvärr så lät man trots det vagnen stå lite här och där.
Nu har man en ny idé. Man skaffar sig en speciell app och får då 3 digitala mynt. När man sedan ska ha en vagn så använder man på något sätt appen.
Det tror man ska få folk att ställa tillbaka vagnen. Man behöver inte ens ange ditt namn eller personnummer eller något annat. Jag bara skrattade rätt ut. Finns ju absolut inget incitament att överhuvudtaget att ställa tillbaka vagnen.
Och hur går det för våra gamla som knappt kan slå ett telefonnummer på en mobil? De kan helt plötsligt inte handla med en vagn.
Tänk så mycket stolligheter man hittar på till ingen nytta. Börjar gå för långt i dendigitala idiotin.

Av Pink Ozzy - 4 oktober 2023 09:35

Har nu funderat nån gång på vilket enormt talminne vi har? Hur många telefonnummer, lösenord (nåja, här förekommer även bokstäver), Postnummer födelsedagar, bilturer och mycket annat som du minns när du behöver det? Det är ju massor. För inte tror jag attjag är ensam om detta eller att vibsra är ett fåtal. Däremot tror jag att det borde vara betydligt fler som kan fler sifferkombinationer än jag. Så ibland är det inte så dumt att minnas. Det kan man ha nytta av många gånger.
Men ibland händer ju saker tvärtom. Du stoppar inditt korti en läsare och inser att det nummer du slagit minst 1000 gånger plötsligt är borta. Hur du än försöker är det bara borta. Kan bli pinsamt när du måste gå därifrån med oförrättat ärende.

Av Pink Ozzy - 4 oktober 2023 09:27

Ibland kommer jag på en bra bloggidé, men kan inte skriva ner den just då. Sedan när jag har tid så är dom bara borta. Irriterande.
Har du också det problem?

Presentation


Den här bloggen består av en salig blandning av humor och allvar.
GLÖM INTE ATT SKRIV I MIN GÄSTBOK, TACK!
Dina kommentarer kan också bidra till nya uppslag.

Omröstning

Gillar du vintern?
 Nej, jag hatar skiten
 Ja, jag älskar vinter och snö
 Ja, om det finns lite snö
 Ja, om det finns mycket snö
 Jag åker till värmen över vintern
 Jag är glad att vi har 4 årstider

Fråga mig

6 besvarade frågor

Min gästbok

Senaste inläggen

Arkiv

Senaste kommentarerna

Tidigare år

Länkar

Kalender

Ti On To Fr
            1
2 3 4 5 6 7 8
9 10 11 12 13 14 15
16 17 18 19 20 21 22
23 24 25 26 27 28 29
30 31
<<< Oktober 2023 >>>

Sök i bloggen

Kategorier


Ovido - Quiz & Flashcards