Var alltid ärlig mot dig själv och andra

Alla inlägg den 16 oktober 2023

Av Pink Ozzy - 16 oktober 2023 11:34

Det pratas hela tiden om läkemedelsbristen. Går du in på ett apotek så är det allt som oftast något som restnoterats.
Man skyller det på läkemedelsindustrin, men det är skitsnack. De svenska inköparna försöker hela tiden att sänka priserna hos leverantörerna. Eftersom många tabletter har fler försäljare så låter man alla komma in med bud och så tar man dom som är billigast. Men bara för en kort tid. T ex 1-3 månader. Under tiden kör man en ny offertrunda.
Detta går till viss del när tiderna är goda och världen håller sig lugn.
Men så fort det blir som nu så kraschar systemet och inköpare får stå där med kepsen i handen och be om medicinen. Och då får dom betala et högt pris.
Hade man istället gjort långsiktiga upphandlingar så hade vi kanske fått betala lite , men fått medicin.
Men så länge medicininköparna gör essa dumma inköp i tron att de får köpa billiga så kommer vi att dras med dessa brister tyvärr.

Av Pink Ozzy - 16 oktober 2023 11:17

En ryss bygger just nu en jättesommarstuga invid Musköbasen. Bara det att en ryss får bygga där är mycket märkligt.
Ännu märkligare blir det när man får reda på att han inte betalade skatt förrän an ville driva in sommarhuset. Då slänger han upp 200 miljoner, bara sådär.
Och det blir värre. Han håller på att byga en "verkstad" under sommarstugan på 300 m² !
Hur får det ska? Mannen har klara kopplingar till Ryssland och dess höjdare.
Så nu frågar jag mig hur uddlös en svensk lag får bli? Hur kan en ryss med kopplingar till Ryssland få bygga en sommarstuga så nära en militär anläggning? Och hur fungerar lagen om pengatvätt? Om du går till banken med 30.000 så måste du fylla i ett papper på hur du fått pengar mm. Hur har denne ryss, till synes utan arbete så mycket pengar?
Men framför allt. Var finns lagen som förbjuder en ryssvänlig ryss att bygga en sommarstuga på drygt 300 m² plus en lika stor "källare". Vem har skrivit denna helt uddlösa lag? Vem och när skrivs den om? När beslagtas stugan? Men vakna nu i regeringen och gör lite nytta för lönen. Så här får det inte gå till. Så varför ingen lag som omgående kan stoppa sådana byggen och beslagta den?

Av Pink Ozzy - 16 oktober 2023 10:46

Har nu kommit i kontakt med kvinnojouren. Nej, jag har inte ställt till med något utan jag frågade om bara kvinnor får arbeta inom jouren. Men män fick också vara med och speciellt för ungdomar behövs personal.
Så nån gång framöver kommer de att kontakta mig och så får vi se.
Kvinnor blir ju ofta slagna och då kan det ju vara skönt att prata med en man somninte slåss. Träffade min fru 1970 och varken hon eller våra barn har nånsin fått ett slag. Jag kan helt riket inte.
När jag gick i 6an, d v s 1967/68 nån gång kom Bettan. En stabil och rätt stark tjej. Hon började slå mig och jag minns inte varför, bara att jag inte slog tilbaka. Redan då fungerade det inte. Jag kan inte slå tjejer eller kvinnor. OK, skulle kanske vara ett annat läge i en krigssituation eller liknande, men där är vi ju inte. Så jag fick mig en omgång av Bettan.
Med det i bagaget har jag nu kontaktat jouren och de ska återkomma snart. Det ska bli intressant att hjälpa till meddet jag kan. Förhoppningsvis finns det ett behov av mig. Vi får väl se framöver.

Av Pink Ozzy - 16 oktober 2023 09:56

Jag blir så irriterad över dessa hemliga nummer. Det är ju oftast en vårdinrättning som ringer. Men jag vill veta vilken innan jag svarar. Ibland hinner jag inte fram och då är det bra att veta vilken vårdinrättning som vill nå mig. Det borde finnas en funktion där man ser vem som ringer, men utan nummer. Men den funktionen finns inte tyvärr.
Men sen finns det ju fall där man ser ett nummer samt "namnet " "potentiell bedrägeri", de svarar jag aldrig på utan kollar upp på Hitta.se . Garanterad så står det känt eller 5011 andra har också sökt på numret.
Utländska nummer kan också dyka upp. De svarar jag inte på överhuvudtaget.
Det är ju många fördelar med mobiler och dess funktioner, menockså nackdelar.
Som mina barn. Vill de oss något ringer de alltid frugan. Förr när det bara satt en telefon på väggen så kunder jag ju hinna fram och växla några ord men så är et inte längre. Kan ju också bero på ett antal skrivna meddelanden mellan oss. Det gör ju aldrig frugan. Hur är de med mbilandet hos dig?

Av Pink Ozzy - 16 oktober 2023 09:19

Några hörde av sig ang. inlägget om H&M och undrade om den verkligen var sann.
Det jag skrev var mina tankar om det dela eftersom det inte är första gången jag läser och skriver om det. Efter att jag läst något liknande tidigare har det inte hänt någonting. Varken från företaget eller från de 100.000-tals som måste ha läst artikeln itidningar men också ett TV-program för över 1 år sedan. Verkar som om folk inte kan läsa, eller inte bryr sig om miljön samt dessutom betalar för de varor som slängs. För ni tror väl inte att det är H&M som betalar ur egen ficka? Här nedan finner du hela länken.

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/0QxkyA/modets-morker-5-av-10-h-m-plagg-hamnar-i-afrika

Av Pink Ozzy - 16 oktober 2023 09:08

Morsning, vaknade lite sent idag. Eller rättare sagt så väcktes jag lite sent av frugan och en ilsket ringande telefon med hemligt nummer. Men det var ju helt OK att sova efter gårdagenskvällens sena beachvolleybollfinal . Tyvärr räkte inte svenskarna inte hela vägen. Men de är bara 21 och gjorde sitt första VM så de vinner nästa gång.
Dags att ta morgonens tabletter och äta lite.


Morgonens 14 tabletter. Blir strax över 30 innan jag lägger mig.

Presentation


Den här bloggen består av en salig blandning av humor och allvar.
GLÖM INTE ATT SKRIV I MIN GÄSTBOK, TACK!
Dina kommentarer kan också bidra till nya uppslag.

Omröstning

Gillar du vintern?
 Nej, jag hatar skiten
 Ja, jag älskar vinter och snö
 Ja, om det finns lite snö
 Ja, om det finns mycket snö
 Jag åker till värmen över vintern
 Jag är glad att vi har 4 årstider

Fråga mig

6 besvarade frågor

Min gästbok

Senaste inläggen

Arkiv

Senaste kommentarerna

Tidigare år

Länkar

Kalender

Ti On To Fr
            1
2 3 4 5 6 7 8
9 10 11 12 13 14 15
16 17 18 19 20 21 22
23 24 25 26 27 28 29
30 31
<<< Oktober 2023 >>>

Sök i bloggen

Kategorier


Ovido - Quiz & Flashcards