Var alltid ärlig mot dig själv och andra

Alla inlägg den 6 oktober 2023

Av Pink Ozzy - 6 oktober 2023 17:37

Talgoxar smörjer kråset med solroskärnor. De sista paprikor får färja til sig lite inomhus, de sista blommorna som inte tål frost hamnar i förrådet eller på övervåningen och i morgon kommer ett av barnbarnen och hjälper mig att ta upp resterande potatisarna.
Sen är det bara fin gräslök kvar ute so hår att äta.
Året har gått och många växter har inte mått så bra av värmen i maj och sen ett evigt haltande mellan sol, regn, kyla och mulet väder. Vissa växter mådde kanon. Andra ville helst göra sig osynlig och invänta lagom väder. Men man får inte allt om man har trädgård.
Nästa blomma blir julrosen i december. I januari börjar sedan nästa säsong med dom frön som ska bli blommor eller grönsaker nästa sommar.
Ha en skön helg.

Våra sista paprikor. Ej att förväxla men illansmakande importer som inte får sola sig en hel sommar och få god smak.

Av Pink Ozzy - 6 oktober 2023 10:18

När ska riksdag och regering införa vettiga lagar för Kick bike? Som det är nu så håller det ju inte. Men svaret är enkelt. Röster!
Regeringen har det cyniska tänket att hellre några dödade och skadade i biltrafiken än några tappade röster i nästa val. För vad du än gör så gör dig inte ovän med valmanskåren.
Men snart MÅSTE det hända något på regelfronten och eftersom inte regeringen vill får väl jag komma med förslagen.
1. Inga eldrivna kick bikes före 12 årsåldern.
2. Mellan 12 och 16 eldrivna kick bikes med en maxhastighet av 20 k m/h
3. Är du över 16 får du köra med en kickbike som går med samma hastighet som mopeder om förarprov avläggs.
4. Kick bikes som går snabbare än lagen tillåter ska beslagtas och förverkas.
6. Hjälm obligatorisk för alla.
7. Kick bikes får endast färdas på trottoarer om de saknar motor och ej om föraren är 12 eller däröver.
8. Kick bikes får ej köras i affärer, köpcentra, restauranger mm
9. Kick bikes ska ha godkända bromsar
10. Brott av någon regel innebär förverkad bike samt att man måste dröja 3 år innan man får framföra eller ta körkort för motordrivet fordon.
11. Alla Kick bikes måste ha försäkring ifall de skadar någon eller något.
12. Förare av Kick bike måste följa alla vägskyltar den passerar.
Ta dessa 12 regler och gör dom till regler i trafikförordningen så kanske det går lite lugnare till på våra vägar.

Av Pink Ozzy - 6 oktober 2023 09:07

Vi har fått ett nytt modeord. AI. Problemet är att många inte ens vet vad det är. Det är nästan lite som influensers som var bloggare men tg sig en ny titel. Ungefär som lokalvårdare som dessförinnan hette städare.
Men visst, det finns AI, men folk har ju inget hum om vad det är. Plötsligt är allt AI även om det bara är ett enkel app eller program. Men hag är rädd för att allt snart är AI.
I o f s finns det vissa som absolut skulle behöva lite AI inopererad. Eller vad säger t ex EU, Kristersson, Åkesson och Busch?

Av Pink Ozzy - 6 oktober 2023 09:01

Fick en ny router som skulle vara såååå mycket bättre än den gamla enligt operatören.
Satte in den igår och efter mycket möda och stort besvär gick den igång.
I morse lös det en ilsken röd lampa. Jag provade med allt jag kunde utan resultat. T o m det namn jag gav routern var borta.
Jag ringde företaget och han sa att jag skulle fylla i ett formulär han skulle skicka. Nåja, det var inget formulär utan bara några frågor i ett mejl.
Bl a ville han att jag skulle trycka in ett gem i ett hål för att resetta fiberboxen. Men den har dom ju monterat så nära väggen så det var inte möjligt.
Då tog jag mitt gamla modem och allt fungerade igen. Jag brydde mig inteom och fundera djupare på varför det plötsligt kunde fungera igen, men fick efter en stund ett samtal från företaget och han sa att felet berodde på en driftstörning i hela Sverige.
Lite konstigt att inte han får sån information omgående utan att jag ska behöva lägga ner tid på det hela.
Ja, vi lever i en digital värld och får vara tugga i oss och svälja.

Av Pink Ozzy - 6 oktober 2023 08:26

Vad håller regering och EU på med? Här stiftas nya lagar och regler där inga sådana önskas. Visst, rent teoretiskt kanske det är en fördel att göra som EU bestämt, men kanske inte i Sverige. Vi är ett avlångt land med relativt få invånare. Då kanske det är bättre att göra så som förarna önskar och inte så som slipsnissarna i EU vill. De flesta av dom har ju aldrig haft ett hederligt arbete i hela sitt liv.
Låt förarna bestämma innan alla förare har slutat. Hur hqr slipsnissarna tänkt att sjuktransporter ska ske när förare saknas.
Detta beslut är så dåligt genomtänkt så varenda en av dom i Bryssel bör få nya arbetsuppgifter med nya arbetstider som de absolut inte vill ha.
Gör om och gör rätt, OMGÅENDE. Och ni svenskar som valts in borde kräva svenska intressen och inte bara hålla med.

Presentation


Den här bloggen består av en salig blandning av humor och allvar.
GLÖM INTE ATT SKRIV I MIN GÄSTBOK, TACK!
Dina kommentarer kan också bidra till nya uppslag.

Omröstning

Gillar du vintern?
 Nej, jag hatar skiten
 Ja, jag älskar vinter och snö
 Ja, om det finns lite snö
 Ja, om det finns mycket snö
 Jag åker till värmen över vintern
 Jag är glad att vi har 4 årstider

Fråga mig

6 besvarade frågor

Min gästbok

Senaste inläggen

Arkiv

Senaste kommentarerna

Tidigare år

Länkar

Kalender

Ti On To Fr
            1
2 3 4 5 6 7 8
9 10 11 12 13 14 15
16 17 18 19 20 21 22
23 24 25 26 27 28 29
30 31
<<< Oktober 2023 >>>

Sök i bloggen

Kategorier


Ovido - Quiz & Flashcards