Var alltid ärlig mot dig själv och andra

Alla inlägg den 24 oktober 2023

Av Pink Ozzy - 24 oktober 2023 19:15

Har du åkt med Hurtigruten nån gång? Om inte så boka upp dig på nästa år om du kan spara ihop vad det kostar. Annars får du vänta något år och du kommer inte att ångra dig. Det finns paketresor då du flyger Arlanda till Bergen. Hotell ingår då. Nästa dag tar du dig med en buss till båten. Välj båt med omsorg. Det finns bara två riktigt fina båtar.
Sen startar resan och den blir bara mer och mer spännande. Bergen blir högre och fjordarna finare. Ska du åka så gör det runt midsommar. Det är då du har möjlighet att se solen 24 timmar. Midnattssolen är mycket speciellt.
På båten har man lite evenemang när man åker. Det kan vara dans, uppträdande, dop vid norra vändkretsen och en del annat. Sista dan fick vi t ex skaldjursbuffè. Helt fantastiskt.
Att sitta i bastun eller i bubbelpoolen och se fjällen är otroligt. Vissa städer stannar man till några timmar och har tid för en promenad i stan. När allt sedan nästan är över kommer du via buss att hamna på Nordkap. Sedan återstår buss till flygplatsen där du flyger hem efter en mellanlandning i Oslo.
Det blir en resa du aldrig glömmer och värd vartenda öre.

Av Pink Ozzy - 24 oktober 2023 09:35

Visst har det väl blivit bättre sedan de släppte posten fri.
Nu får jag brev från 2 olika bolag. Det ena delar ut varannan dag och det andra i bästa fall var tredje.
Men paketutdelningen är nästintill vansinnigt. Jag kan få paket med....
....morgontidningen i brevlådan
....vanliga posten kring lunch i brevlådan
....Schenker, Bring, Posten m fl till en kiosk
....DHL m fl till ICA
..... Schenker, Bring, Posten m fl direkt till dörren.
Visst är det väl härligt med en fri marknad som hör att portot ständigt höjs. Anledningen till det är ju att flera bolag kör samma sträcka med ett fåtal försändelser i s f ett bolag som kör alla transporter.

Av Pink Ozzy - 24 oktober 2023 09:25

Det är väl bara att gratta alla föräldrar att vägen till NATO nu tycks ha öppnats. Det innebär inte bara att Putin anser oss vara i allians med fienden USA utan även att era barn kan skickas till krigförande länder för att kriga.
Så anta att Ukraina var med i NATO så kunde Sverige tvingas skicka svenska ungdomar in i det kriget. Låter inte det trevligt?
Ja Ulf Kristersson tycks tycka det.
Vi har klarat oss undan 2 världskrig så varför skulle ett medlemskap i NATO bli en trygghetsfaktor. Javisst ja, då hade Sverige en regering av stora starka män som kunde förhandla. Nu har vi..........Kristersson......

Av Pink Ozzy - 24 oktober 2023 08:58

Samma visa och samma klagomål nästan varje år. Bönder måste vara den mest gnälliga yrkesgrupp. Nu klagar de över att regnet har delvis förstört deras skörd.
Igår var det t ex en kunde på radion som klagade över sin skrala potatisskörd på 90% av det normala. Jag fattar inte det. Jag har äldrig fått så mycket potatis som i år.
Men det är alltid samma visa. Först går man till pressen för att lägga upp snacket och sedan går de gemensamt till regeringen. Det slår aldrig fel.
Hur gör glassförsäljarna en regnig sommar? Jag har aldrig hört att de får mer pengar. Eller Stockholm turistbåtar. Eller något så enkelt som utomhusbassänger.
Nej, låt bönderna bita på naglarna en vinter dom också.
Åk hem till dom och titta i deras bilpark. Inte har dom nån gammal bil på 8 år med rost både här och där. Nej, där står det lyxsuvar och andra nya bilar inte en under 500.000 utom möjligen frugans andrabil.
Nej, det måste bli slut på gnällande bönder. De måste lära sig att stå på egna ben nån gång.

Av Pink Ozzy - 24 oktober 2023 08:46

Idag blir det min andra cancerspruta och min första på den lokala vårdcentralen då distriktssköterskan får bistå.
Hoppas hon har läst på och hört sig för, för det är visst inte så enkelt att få in denna stora spruta i bakdelen.
Jag nävar redan eftersom det inte är en liten influensaspruta utan en rejäl tjocklek på sprutan så att gelén kan komma ut.
Men det tar ju max 15-30 sekunder. Det ska man väl stå ut med om det hjälper mig att klara cancern.

Av Pink Ozzy - 24 oktober 2023 08:18

Det är lite stökigt nu kring samerna. De vill även i fortsättningen ha rätten att välja vilka som får och inte får jaga och fiska på samemark.
Ja, om det är samemark bör de väl ha den rätten, men bara om de äger marken. Om deras renar strövar på en statlig mark eller annans mark bör inte samerna ha samma rätt. Då är det ju inte deras mark.
Men det är många frågor som kräver sitt svar innan man kan ta ett beslut i frågan.

Presentation


Den här bloggen består av en salig blandning av humor och allvar.
GLÖM INTE ATT SKRIV I MIN GÄSTBOK, TACK!
Dina kommentarer kan också bidra till nya uppslag.

Omröstning

Gillar du vintern?
 Nej, jag hatar skiten
 Ja, jag älskar vinter och snö
 Ja, om det finns lite snö
 Ja, om det finns mycket snö
 Jag åker till värmen över vintern
 Jag är glad att vi har 4 årstider

Fråga mig

6 besvarade frågor

Min gästbok

Senaste inläggen

Arkiv

Senaste kommentarerna

Tidigare år

Länkar

Kalender

Ti On To Fr
            1
2 3 4 5 6 7 8
9 10 11 12 13 14 15
16 17 18 19 20 21 22
23 24 25 26 27 28 29
30 31
<<< Oktober 2023 >>>

Sök i bloggen

Kategorier


Ovido - Quiz & Flashcards