Var alltid ärlig mot dig själv och andra

Alla inlägg den 13 oktober 2023

Av Pink Ozzy - 13 oktober 2023 20:11

Det är inflation hit och inflation din, inflation upp och inflation ner. Men stämmer det för just dig?
Jag tänker mig att man räknar med en vara av varje på en lång lista, inkl drivmedel, el, vatten mm.
Så jag tror inte det stämmer för just dig. Jag antar att inflationen är 5%. Nu köper du mycket bensin eftersom du bor i Norrland och har 8 mil till jobbet och på helgen kuskar du 12 mil till fjällstugan. Allt körande blir i s f de 0,1 % av det totala underlaget istället 5% av dina utgifter. Om nu bensinen går upp 6% så blir det ju inte så mycket på 0,1%. Men för dig där bensinutgiften är 5% så blir 6% en avsevärd höjning av din personliga inflation. Kolla du just dina köpta varor så kan det ju vara så att "din" inflation är 10% vilket är en avsevärd skillnad. Det kan förvisso även vara tvärtom att just dina varor inte drabbats så mycket av inflationen vilket kan göra att "din" inflation bara är 2%.
Så ta den inflationen man talar om med en nypa salt. Den går ju över hela linjen och inte igenom just dina varor.
Hängde du med i mitt försök att förklara inflationen? Om inte är det troligen mitt fel. Hör gärna av dig i s f.

Av Pink Ozzy - 13 oktober 2023 08:28

Vi män har ju den där eländiga prostatan. Min kramar om urinröret mer och mer vilket gör bl a att man inte tömmer blåsan helt. Det sin tur ger, speciellt nattetid, signaler till hjärnan att jag ska upp och kissa. Det brukade bli 5-8 gånger per natt. Du kan ju föreställa dig vilken brist på sömn det blir. Detta trots 3 olika piller.
Men så kom jag i kontakt med en urologläkare som p g a min status i övrigt ( bl a cancer) inte ville operera mig utan föreslog kateter istället. Att jag var skeptisk är bara förnamnet, men jag jag det en chans. De bokade en dag då jag skulle återkomma för att tillsammans med sköterskan som iakagande föra upp en kateter in urinröret hela vägen förbi prostatan och in i blåsan. Trots att jag precis hade kissat så kom den väl ca 0,5 dl till genom katetern. Så det var ju lite ovant, men det var över på ca 15 sekunder.
Första natten sov jag lika dålig som vanligt.
Men sen..... Jag vaknar nu rn gång mellan 4 och 5,30 och sen nån gång 7,30 och 8 då jag ju ändå går upp.
Livet har förändrats sedan man fick sova på natten. Det är en enorm skillnad nu. Och att föra in katetern går nu på rutin.
Så om du går upp på natten fler än 2 gånger ska du ta kontakt med en vårdcentral så do kollar upp dig och skickar dig vid behov till en urolog på ett sjukhus. Ditt liv förändras till det bättre. Jag lovar.

Presentation


Den här bloggen består av en salig blandning av humor och allvar.
GLÖM INTE ATT SKRIV I MIN GÄSTBOK, TACK!
Dina kommentarer kan också bidra till nya uppslag.

Omröstning

Gillar du vintern?
 Nej, jag hatar skiten
 Ja, jag älskar vinter och snö
 Ja, om det finns lite snö
 Ja, om det finns mycket snö
 Jag åker till värmen över vintern
 Jag är glad att vi har 4 årstider

Fråga mig

6 besvarade frågor

Min gästbok

Senaste inläggen

Arkiv

Senaste kommentarerna

Tidigare år

Länkar

Kalender

Ti On To Fr
            1
2 3 4 5 6 7 8
9 10 11 12 13 14 15
16 17 18 19 20 21 22
23 24 25 26 27 28 29
30 31
<<< Oktober 2023 >>>

Sök i bloggen

Kategorier


Ovido - Quiz & Flashcards